Elcykeln logo Meny

VanMoof får närvaro i Stockholm

Cykeltillverkaren VanMoof har fått en fast punkt i Sverige. Företaget Cykel&Natur i södra Stockholm blir servicepartner, och det blir även möjligt att testa VanMoofs två modeller där.

Holländska VanMoof har fått mycket uppmärksamhet genom sina innovativa elcyklar. Förutom en udda ramgeometri har cyklarna flera digitala funktioner, som man sällan hittar hos andra cykelmärken. De har bland annat elektroniskt lås, spårningssystem och alarm. Exempelvis modellen S3 är utrustad med framhjulsmotor med fyra effektnivåer, och batteriet på 503 Wh som ska ge upp till 150 km körsträcka. Vikten stannar på 19 kilo.

Hösten 2020 hade VanMoof en tillfällig popupbutik i Stockholm. Men några andra återförsäljare har inte synts till. Cyklarna har istället fått beställas via webben och levererats från Holland. Men nu blir det alltså ökad närvaro av VanMoof i huvudstaden. 

Det finns flera hundra VanMoof-cyklar i Stockholmsområdet, får vi veta av Erik Svedin som äger Cykel & Natur, som nyligen utsågs till servicepartner av VanMoof. Företaget ligger i stadsdelen Årsta.

-Man kan också kunna testcykla de båda modeller som säljs i Sverige, säger han.

Erik Svedin.

VanMoofs affärsmodell skiljer sig på många punkter jämfört med övriga cykelmärken, konstaterar Erik Svedin.

-VanMoof tar en aktiv del i kundrelationen, genom att alla frågor kring service beställs via VanMoof. Men det är jag som gör verkstadsjobbet när sådant behövs. Det är positivt att VanMoof som tillverkare engagerar sig i kunderna och får feedback.

Erik Svedin berättar att Cykel&Natur kan få omedelbar kontakt med VanMoofs tekniker via chatgrupper. Sådana snabba kontakter har man inte med andra cykelleverantörer.

Även försäljningen är annorlunda upplagd.

-Ur cykelhandlarperspektiv är vi bara testcenter. Vi har behöver inte ha något lager av cyklar. Som mindre cykelbutik är det skönt att slippa hålla lager.

Varför fick då Cykel&Natur detta uppdrag för VanMoof?

-Jag hörde av mig till företaget om att bli servicepartner, då vi hade kunder med VanMoof-cyklar. VanMoof ville ha en butik inriktad på service, och vi är en sådan butik.

Erik Svedin konstaterar här att VanMoofs cyklar är så pass annorlunda jämfört med andra elcyklar, att de varit krångliga för de cykelverkstäder som fått in dem. I många fall har kunden då fått skicka cykeln till Holland, så att VanMoof fått åtgärda den på hemmaplan.

Några fler etableringar i Sverige av VanMoof är inte aktuella ännu.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-02-15