Trender 2024: Ecoride fokuserar på lådcyklar

Björn Åslund

Björn Åslund

18 maj 2024

De moderna elcyklarna är nu mogna produkter. Man kan se att utvecklingen av standardmodeller, som säljer mest, är ganska försiktigt. Men inom premium-sortimentet i högre prisklasser rullar utvecklingen på med innovationer. Så vad är på gång, hos den svenska marknadens största elcykelmärken. Nu är det dags att rikta frågorna till Ecoride.

Ecoride kommer i år att fokusera på lådcyklarna, som är ett växande segment. Man hoppas kunna leverera flera tusen under året, uppger Martin Walleräng, som är vd och grundare av det svenska elcykelföretaget Ecoride. 

Ecoride har funnits sedan 2008 och kämpar mot Cycleurope (Crescent, Monark) om tronen på den svenska elcykelmarknaden. Dock blir 2024 knappast ett år där man sätter nya försäljningsrekord och tar marknadsandelar. Den dämpade konjunkturen spiller över på cykelhandeln och Ecoride kan se att cykelhandeln är försiktig.

– Cykelhandlarna lägger färre ordrar. I fjol sålde vi många cyklar, men i år anpassar vi oss, och säljer troligen färre cyklar, Martin Walleräng men tillägger prognosen är osäker, då svårbedömda faktorer som väder kan påverka försäljningen.

– Vi kan nog ta marknadsandelar, då många andra säljer mindre nu och till och med går i konkurs, så det finns stora möjligheter, lägger han till.

Ecorides elcyklar är väl etablerade på marknaden, främst då serien Ambassador, som finns i många varianter. Några uppdateringar av elcyklarna sker inte i år. Istället ska Ecoride fokusera på lådcyklarna, som man bedömer som en växande kategori. Inför 2024 har man dessutom lanserat en tvåhjulig lådcykel.

– Förra året hade vi leveransproblem, och fick knappt ut några lådcyklar. Men i år räknar att få ut flera tusen. Vi känner att många kunder tittade på vår lådcykel i fjol, nu vill komma tillbaka till oss när vi kan leverera, säger Martin Walleräng.

Han konstaterar att de trehjuliga lådcyklar är störst på den svenska marknaden.

-Tvåhjulingarna är lite mer nytt i Sverige, men är bättre att cykla. Från andra mer mogna cykelmarknader kan vi se att fler köper tvåhjulingar.

Under och efter pandemin var stora störningar i leveranser av komponenter, som ju oftast kom från tillverkare i Asien. Det problemet är över, nu är det snarare tvärtom, menar Martin Walleräng.

– Nu är det köparens marknad, vi har exempelvis väldigt korta ledtider på ramar, som tillverkas i Kina. Där har fabrikerna knappt något att göra, då de har få ordrar.

För övrigt så har Ecoride ett kontor med 15 anställda i Kina. De sköter inköp av komponenter, och gör kvalitetskontroller innan delarna levereras till Sverige, betonar Martin Walleräng.


Här syns Martin Walleräng på en Ecoride-Ambassador-H8-AXS-Silver-8. Han lovar att det ska bli nya, mindre konstiga namn på cyklarna. Foto: Ecoride

Ser du någon trend, som kommer påverka ert modellutbud de kommande åren?

– Vi kan se att batterierna ska vara integrerade i ramen, och byggas med större 21700-celler som ger mer energi. Troligen får vi en utveckling med större batterier med hög kapacitet som kan fungera året runt i ett nordiskt kallt klimat. En del cyklister är ju missnöjda med räckvidden vintertid.

När dessa möjliga förnyelser dyker upp i Ecorides modellutbud lämnar han inget tydligt besked om, mer än att vi får se det snart.

Cykelstölder är ju ett stort problem. Det finns olika tekniker för att skydda elcyklar mot stöld. Har Ecoride något på gång?

– Vi forskar på det, men har inget som ska lanseras under 2024, så det blir längre fram.

Om vi tittar på er stora svenska konkurrent Cycleurope, så har de under senare tid släppt flers påkostade elcyklar i prisklass kring 40.000 kr.  

Men Ecoride verkar avstå från elcyklar i den prisklassen, bortsett från lastcyklarna. Varför?

– Vi tror inte folk köper så dyra elcyklar. Vi kommer att uppdatera elcyklarna, främst då med integrerade batterier. Men det behöver inte bli så mycket dyrare elcyklar. Vi tror våra elcyklar ligger lagom prismässigt, och uppdateringarna behöver inte höja priset med 10.000 kr.

Vi tycker ni har svåra namn på Ambassador-serien, med siffer- och bokstavskombinationer? 

– Vi har fått många kommentarer om våra konstiga namn. Så de kommer att få nya annorlunda namn, men vilka vet vi inte ännu, avrundar Martin Walleräng.

Fotnot: Vi har testat den nya tvåhjuliga Ecoride Loadern som syns på bild på sidans topp. Den testen finns med i vårt digitala magasin som kommer med ett nytt nummer kring 1 juni. I väntan på det finns vårnumret 2024 på Readly, där vi bland annat visar ingående hur din elcykel kan skyddas från stöld.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Läs mer

Annons: