Trek visar e-mtb för 2020

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

17-09-2019/ Trek laddar upp för stig- och bergscykling till 2020. Nya modeller inom e-mtb visas upp, som lovar ytterligare prestanda och smarta funktioner. Genomgående syns drivsystemet Bosch Performance Line CX, som Bosch har uppgraderat inför 2020.

Inte minst den el-förstärkta cyklingen jagar framåt, då motorsystemen utvecklas med nya modeller. Redan vassa motorsystem fintrimmas med mer vridmoment, större batterier och smarta funktioner, som ska göra elcykel-leendet ännu bredare. Hos Trek är det Bosch Performance Line CX, som Bosch uppgraderat till generation 4, genomgående i alla de olika e-mtb-cyklarna.

Treks sortiment inom elcyklar för 2020 finns redan ute på företagets hemsida, och vi börjar att titta på de elförstärkta mtb-cyklarna. Det lär dock dröja innan cyklarna syns i butikerna.

Genomgående kan vi se att Trek använder ett system med avtagbart integrerat batteri (RIB) medför att batteriet är skyddat inne i ramen. När man vill plocka bort det, vrider man bara på nyckeln så släpper batteriet ut i sidled från nedre ramröret. På batteriet sitter ett bärhandtag så att man enkelt kan bära med det. Många av modellerna kommer med ett batteri på 625 Wh, alternativet är 500 Wh.

Powerfly kan betecknas som instegserien inom e-mtb. Här finns ett brett modellutbud med cyklar för strapatserna i terrängen, och vare sig man väljer skogscykling eller tuffare jobbpendling. Många av modellerna finns i ramar för dam, herr och unisex. 

De finns tillgängliga i flera olika alternativ med hardtail eller heldämpning som hjälper dig att cykla längre och snabbare. Hardtail-modellerna har fästen för en bakre pakethållare. Ett par modeller har pakethållare och skärmar redan från fabrik. Den enklaste modellen Powerfly 4 har har rekommenderat pris 31 499 kr.

Med Powerfly Long Travel (LT) går vi över till heldämpad terrängscykling. Trek beskriver det som elcyklar för heldagsturer på otämjda bergsstigar. Den långa slaglängden slukar besvärlig terräng.

Powerfly LT 4 är en långslagig el-mountainbike med en 150 mm-gaffel och 150 mm-bakdämpning. Den här mountainbike-cykeln är konstruerad för de verkliga fantasterna som spinner loss på tuffa stigar med 27,5+ midfatdäck, Bosch-motor och robusta terränganpassade komponentspecifikationer, enligt Trek. Här rekommenderar Trek ett pris på 45 999 kr.

Trek Powerfly FS 4

Powerfly FS har några modeller för mer teknisk terräng. De här cyklarna flyger fram över svåra partier och rusar snabbt uppför i lösgruset med hjälp av elassistansen från Bosch, skriver Trek på hemsidan. Bland annat har de sänkbar sadelstolpe. Powerfly FS 4 är instegsmodellen. Den är en heldämpad e-mtb som kombinerar en 130 mm stigcykels kapacitet med Bosch-motorns kraft. En tio-växlad drivlina och en aluminiumram med Treks RIB-batteri ska göra det lättare att ta sig an svårare stigar med komfort och tillförsikt. Här rekommenderar Trek ett pris på 40 999 kr

Trek Rail är en ny serie byggd för enduro, tekniska stigar och utförskörning. Dock inte för extrem downhill-åkning. Alla Rail-modeller har Boschs nya drivsystem Performance Line CX, och terrängtålig teknik så att man kan satsa för fullt. Alla modeller har en 160 mm-gaffel och bakdämpning med 150 mm slaglängd. Några av modellerna har RE:aktiv med Thru Shaft-dämpare som enligt Trek ger ökad kapacitet att dundra fram genom svår terräng.

Rail 5 är en el-mountainbike skapad för något stort. Den har samma terrängteknologi som Treks stigcyklar utan elassistans plus det nya kraftfulla drivsystemet från Bosch. Här rekommenderas 46 999 kr på prislappen.

Rail 9.7 är en el-mountainbike med lång slaglängd som tar dig till det roliga fortare. Den känns och uppför sig precis som Treks stigcyklar, uppger Trek, och den har samma terrängfokuserade teknik. Skillnaden är det kraftfulla nya drivsystemet från Bosch som hjälper till vid framfarten. Rail 9.7 är byggd för att klara tekniska partier och stora hopp lika snyggt som en stigcykel utan elassistans. De har också kolfiber i ramen, närmare bestämt OCLV Mountain Carbon-ram. Här rekommenderas prislappen 69 999 kr.

Rail 9.8 är en el-mountainbike med lång slaglängd. Den har uppgraderad gaffel, drivlina och justerbar sadelstolpe för prestationer i de knixigaste partierna. Nu är priset upp i 79.999 kr.

Rail 9.9 är toppmodellen, vilket syns på prislappen som rekommenderas till 119.999 kr. Det en el-mountainbike med lång slaglängd, skapad för de allra bästa prestationer på stigarna. Den lätta ramen i OCLV Mountain Carbon har en RockShox-dämpning (Lyrik Ultimate-gaffel med Charger 2 RC2-dämpare 160 mm) och Bosch drivlina med ett batteri på 625 Wh. Bakdämpningen sköts av RockShox Deluxe RT3-bakdämpare med 150 mm slaglängd och Treks RE:aktiv med Thru Shaft. 

Rail 9.9 har en tolvväxlad drivlina, nämligen 1×12 SRAM X01 Eagle AXS. Här finns även justerbar sadelstolpe av modellen RockShox Reverb AXS. Och stopp får man med Shimano XT-bromsar med fyra kolvar.

(Foto: TREK)

Läs mer