Trek Verve blir lite lyxigare

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2022

Till säsong 2022 utökar Trek sin Verve-serie med en lyxigare modell.  Verve+ 4 beskrivs som en bekväm hybrid för stan men även för längre utflykter. Här introduceras en ny typ av cykelbelysning, nämligen dämpad gaffel med integrerad framlampa.

Elcykelserien Verve har funnits länge i ett flertal varianter, alla med mittmotor från Bosch. På nya Verve+ 4 har Trek valt att sätta in Bosch Performance Line Cruise, med 65 Nm i vridmoment, vilket är en rejält starkt motor för en hybridcykel. Batteriet på 500 Wh är inbyggt i ramen.

Trek beskriver den som perfekt för stadscyklister som vill ha en upprätt åkställning och extra skjuts när de gör ärenden och utflykter i staden. Trots inriktningen mot stadscykling är den utrustad med dämpad framgaffel, med 40 mm slaglängd. I framgaffeln sitter också frontlampan, en innovation vi tidigare inte sett. Verve+ 4 har även dämpad sadelstolpe, så bör nog trivas på lite sämre underlag.

Ramen finns som klassisk herr eller med lågt insteg (low step). Cyklister som vill komma riktig långt, kan genom funktionen Range Boost ansluta ett extra 500 Wh-batteri. Därmed fördubblas räckvidden.

Trek har satt rekommenderat pris till 41 499 kr.

Dämpad Forklight 3.0-gaffel med integrerad framlampa.

Läs mer