Trek släpper elversioner av hybrider

Björn Åslund

Björn Åslund

14 jul 2022

Varför inte ta befintliga cyklar, och lägga till elassistans? Så har nu Trek gjort, med stöd av Hyenas motorsystem. Trek FX+ är en ny lätt elcykel för vardagen. Nya Dual Sport+ beskrivs som citycykel med lite mer offroad inriktning jämfört med FX+.

Många elcyklar upplevs som lite tunga och klumpiga. Kraftiga motorsystem och stora batterier bidrar till detta. För de flesta cyklister bör det räcka med lite mindre effekt och batteri av måttlig storlek. 

Så tycks Trek resonerat när man nu visar upp sommarens nyheter. Den ena är den lättare stadscykeln FX+, som är elassisterad version på den befintliga FX-serien. FX är en är serie hybridcyklar som är Treks mest populära cykelmodell.

Jo, FX+ är en elcykel. Med motorn i bakhjulet och batteriet gömt i ramen.

FX+modellerna har en elmotor på 40 Nm på bakhjulet samt ett batterisystem inbyggt i ramen på 250 Wh. Detta ska ge det vridmoment som krävs för att man ska kunna ta sig fram bekvämt i stadstrafik med många stopp och starter, berättar Trek i sitt pressmaterial.

Med elassisten ska cykeln kunna trampas upp till 55 kilometer på en laddning eller dubbelt så långt med det kompletterande batterisystemet Range Extender som är ett tillval.

 -Vi har skapat FX+ för att göra elcyklar mer tillgängliga för alla sorters användare, säger Krishna Menon, i pressutskicket. Han är marknadsansvarig för Treks produktkategorier stad och barn. 

– Med intuitiva kontroller, lätt ram och lägre pris är vi säkra på att denna nya plattform kommer att bli lika populär som våra traditionella FX-modeller.

 Alla FX+modeller har belysning, skärmar och pakethållare. Den har tre nivåer elektrisk assistans som kan växlas genom lättåtkomliga reglage på styret. Den finns i två ramtyper, herr (med överliggande damrör) och nedsänkt ramrör och lägre insteg (kallas Stagger av Trek).

Motorsystemet i bakhjulet är från tillverkaren Hyena. Trek lämnar inga närmre detaljer kring detta, förutom vridmomentet om 40 Nm.

Vikten då? Vi får uppgifter från Trek, där en FX+ med herram och storlek large ska väga 18,1 kilo. En stagger i storlek large väger 17,9 kilo.

På den svenska marknaden är det rekommenderade priset från 22 115 kr.

För äventyr utanför stan

Trek lanserar även Dual Sport+, som beskrivs som en citycykel med lite mer offroad inriktning jämfört med FX+. Även Dual Sport+ är en elektrifierad version av en befintlig cykelserie, i detta fall Dual Sport. Den är avsedd för lite tuffare prövningar på varierande underlag. En skillnad mot FX+ är framdämpare och kraftigare däck.

Dual Sport+ är tänkt för cyklister som vill kunna lämna asfalten, för färder på lite stökigare underlag.

Även Dual Sport+ är försedd med Hyena systemet med 40 Nm motor i bakhjulet, samt ett ramintegrerat batteri på 250 Wh. Trek uppger en räckvidd på upp till 55 kilometer på en laddning, men den kan fördubblas med extra batteriet Range Extender. 

Dual Sport+ kommer att finnas med två ramtyper, herram eller med nedsänkt ramrör (Stagger).