Trek pressar vikten för e-mtb

Björn Åslund

Björn Åslund

5 mar 2021

Treks E-Caliber pressar ned viktgränsen ordentligt för e-mtb. Dessutom med ett motorsystem som enkelt kan plockas loss – och du har i princip en vanlig mtb-hoj. Men låg vikt betyder också tung prislapp.

Stora batterier och kraftfulla motorsystem har haft ett pris. Dagens moderna e-mtb är ganska tunga, mellan 20-25 kilo, vilket märks när man ibland måste lyfta och släpa cykeln i svåra passager.

Så med nya E-Caliber har Trek uppenbarligen hittat en nisch på marknaden med få konkurrenter. Via nätsökningar hittar vi endast några få liknande lätta e-mtb. Men de var några kilo tyngre än vad Trek nu presenterat.

Den lättaste modellen E-Caliber 9.9 XX1 AXS väger blott 15,75 kilo inklusive motorsystemet. Lossar man motorsystemet minskar vikten med 2,75 kilo, och du är nere på 13 kilo.

E-Caliber är byggd med utgång från Treks Supercaliber som är en heldämpad crosscountryhoj (XC). Skillnaden är i huvudsak att E-Caliber fått elassist, ett system från tyska Fazua. Den har också längre slaglängd på framdämparen än Supercaliber, annan styrvinkel och 15 mm längre reach.

Motorn kan lossas

Fazuas system är helintegrerat med motor och batteriback i ett paket. Med några enkla handgrepp kan man lossa det ur ramen, och vips är det en XC-hoj som ska vara likvärdig med Supercalibern. Dock lite tyngre då Fazuans kraftöverföring i vevpartiet sitter kvar. 

Som brukligt på denna typ av e-mtb så kommer E-Calibern i en rad olika utföranden, med olika specar på komponenterna. Genomgående är dock 12 växlar och 120 mm slaglängd på framgaffeln. Några modeller har dropper post (sänkbar sadel). Samtligt har hydrauliska 4-kolvs skivbromsar. Den lättaste modellen har både ram och hjul i kolfiber.

Fazuas har utgått från sitt mittmotorsystem för vanliga elcyklar. För att passa e-mtb har mjukvarustyrningen trimmats. Den ska ge mer effekt totalt sett, och över ett bredare kadensområde. Inte lika mycket vridmoment som i de riktig starka mtb-motorerna, men här går att skrämma ut max 55 Nm. Fazua uppger att max effekt ligger på 450 Watt.

Fazuasystemet är sitter inne i nedre ramröret. Drivenheten plockas bort med några enkla handgrepp.

Via Bluetooth LE kan motorsystem kommunicera med en cykeldator eller Fazuas egen app. I appen kan man finjustera motorns egenskaper på en rad variabler. Appen visar också GPS-navigering, samt en mängd data om hastighet, kadens, motoreffekt, batteriförbrukning, med mera. 

Batteriet är på 250 Wh och på lägsta effektläget Breeze Eco ska E-Kalibern klara en sträcka på 70 km med 1200 m höjdskillnad uppåt. Det är i alla fall vad Trek uppger i sin presentation av E-Calibern.

Även lätta e-mtb har ett pris. Instegsmodellen E-Caliber 9.6 har fått en rekommenderat pris av 75 999 kr av Trek. Toppmodellen, den lätta  9.9 XX1 AXS. har rekommenderat pris på 145.999 kr. 

25-02-2021