Elcykeln logo Meny

Trek har hamnat på Times 100-lista

Cykeltillverkaren Trek har hamnat på 100-listan över världens mest inflytelserika företag. Det är tidning Time som står bakom denna lista, som lyfter fram företag som haft extraordinär påverkan på sin bransch och omvärld.

Amerikanska Time släpper varje år en lista över världens 100 mest inflytelserika personer. Som ett komplement till denna finns 100-listan över de mest inflytelserika företagen. 

Många av de andra företagen på listan är nog okända för oss svenskar, men sannolikt har de intressanta affärsidéer, som Astroscale som städar rymdskrot eller Redwood Materials som ska bidra till renare elfordon.

Trek finns under kategorin ”pioneers” i Times 100-lista, vilket kan översättas som pionjärer eller banbrytare. Orsaken till att Time fastnat för Trek är företagets hållbarhetsarbete.

”Cyklar är mycket miljövänliga, men att bygga och frakta dem alstrar fortfarande en miljöbelastning. Trek Bicycle blev i juli världens första stora cykeltillverkare att kvantifiera denna belastning, då man publicerade en hållbarhetsrapport som visade att produktion och frakt av varje cykel släpper ut samma mängd koldioxid som en genomsnittlig bil som kör 430 mil” skriver Time i sin motivation.

I ett pressutskick ger Trek en bakgrund och beskrivning av sitt hållbarhetsarbete. Företaget uppger man 2021 blev det första cykelföretaget att genomföra en fullständig utsläppsrevision och dela resultaten i sin hållbarhetsrapport. Rapporten beskrivs som den första i sitt slag i cykelbranschen och har förändrat spelreglerna hur cykelföretag kan använda affärer för att göra gott. 

De tio viktiga hållbarhetsinsatserna som beskrivs i rapporten och som Trek investerar i inkluderar att minska beroendet av flygfrakt, samordna frakter till återförsäljare, öka användningen av förnybar energi, minska företagsresor, öka användningen av alternativa material, skapa tillverkningsanläggningar utan deponier, ta bort plastavfall, öka tillgången till cykeldelning, öka andelen cykelresor samt etablera och skydda nya cykelvägar.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-04-01