Trek förnyar Rail-serien
Björn Åslund
1 nov 2021
Trek Rail är en e-mtb av typ enduro, den ska alltså duga för riktigt krävande åkare, som kör hårt i svår och brant terräng. Inför nästa säsong har Trek uppdaterat modellserien på en rad punkter.
Inte helt överraskande är att Rail numera är utrustad med den nya versionen av motorsystemet Bosch Performance CX. Det innebär bland annat ett större batteri på flera av seriens modeller, nu hela 750 Wh, som ska ge många timmar ute i terrängen. Systemet och färden kan övervakas via Bosch app eBike Flow, bland annat visas färden på en karta. Här kan man även göra motorinställningar, för att ge ökat motorstöd eller längre körsträcka.
Ramen har fått en ny mer aggressiv geometri med längre reach än tidigare Rail. Avsikten ör att vara stabilare i höga hastigheter och nedförsbackar. Slaglängden är 160/150 mm.
Något vi inte sett tidigare är TyreWiz som övervakar däcktrycket och AirWiz övervakar trycket i gaffel och dämpare. I en app kan man kolla om trycket är det rätta. Dessa funktioner finns på Rail 9.9-modeller eller genom Project One, som är Treks koncept för personlig anpassning av cykeln.
Rail riktar sig till krävande terrängcyklister, och det syns på prislappen. Enklaste modellen har ett rekommenderat pris på 53 999 kr, men då är det endast 500 Wh batteri och den enklare Purion-displayen. Det finns en rad modeller, och toppmodellen Rail 9-9 XX1 har fått prislappen 148 299, och då får man kolfiberram, mjuk RockShox-dämpning, en LED-kontroll på styret samt den stora Kiox-displayen, samt det största batteriet på 750 Wh.