Trek breddar med e-mtb för pendling

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

18-09-2018/ Till säsongen 2019 har Trek breddat sitt nordiska sortiment. Numera säljs här samma elcyklar som i övriga Europa. Bland annat har sortimentet utökats med en e-mtb anpassad för pendling med modellnamnet Powerfly Sport (se bilden ovan).

Treks elassisterade mountainbike, döpta till Powerfly, är inne på tredje året och numera har alla modellerna batteriet integrerat i ramröret. Och alla är utrustade med motorsystem från Bosch.

-Vi har fått stor respons på dessa i mellaneuropa. Det går lite trögare i Sverige med e-mtb, det upplevs som lite nytt här, konstaterar Johan Levin som är marknadsansvarig vid Trek Sweden AB.

Trek har mycket heldämpat bland e-mtb, prislistan börjar på 37 990 kr och fortsätter upp till 86.999 kr för Powerfly LT 9.9 Plus med ram i kolfiber och kolfiberhjul. Nöjer man sig med en e-mtb med dämpning endast i framgaffeln är priserna påtagligt lägre, den billigaste ligger på 25.999 kr.

Trek har även anpassat en e-mtb för gatan och pendlingen. Den nya modellen Powerfly Sport har rejäla framdämpare med skärmar och pakethållare. Motorsystem är Bosch Performance CX.

Trek UM2 är en ny modell med pakethållare framtill. Foto: Trek.

Bland klassiska cykelmodeller och hybrider är det inte några större förändringar för 2019. Samtliga här även med olika mittmotorsystem från Bosch. Men några nyheter finns, enligt Johan Levin:

-Modellen UM2 har pakethållare fram, och en lite annorlunda design på pakethållaren bak.

Än så länge har de flesta hybriderna och stadscyklar batteriet på ramröret eller i pakethållaren. I framtiden kan elcyklisterna vänta sig fler Trekcyklar med batteriet integrerat i ramen, som på deras e-mtb, berättar Johan Levin.

Storsäljare blir sannolikt serien TM2. Det är cyklar med klassisk ram (herr, dam och lågt insteg) och prislapp som börjar vid 24.999 kr. Högre pris om man vill ha ett större batteri.

Stöldskydd är en viktig fråga för elcyklister. Har då Trek kunnat införa exempelvis någon elektronisk spärr, som gör elcykeln obrukbar förutom dess ägare?

-Vi vet att Bosch tittar på sån teknik, men det finns inte ännu, avrundar Johan Levin.

Läs mer