Trek 2021: Både stig och stad med samma e-mtb

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

Så börjar då 2021 års nyheter dyka upp från Trek inom e-mtb. Vi noterar en modell med lite nytänkande, det är Powerfly Equipped som är utrustad för både stig och stad.

(TEXTEN HAR RÄTTATS)

Genomgående i Treks utbud av e-mtb så hittar vi 2021 års modell av mittmotorn Bosch Performance Line CX vars vridmoment pressats upp till maximalt 85 Nm. På alla modeller sitter batterier integrerat i det nedre ramröret.

Den nya Powerfly Equipped finns i fyra modeller, som är betydligt mer utrustade än normala e-mtb. Här har Trek skruvat dit belysning, skärmar, parkeringsstöd och även pakethållare för sidhängda cykelväskor. Vilket gör den till en cykel som kan passa bra för vardagen i stan, men som inte har något emot lite hårdare tag i terrängen.

Den enklaste modellen Powerfly Sport 4 Equipped är en hardtail, alltså endast med dämpare i framgaffeln. Den har ett batteri på 500 Wh. Växelsystemet är 10 växlat Shimano Deore och stopp får man med hjälp Tektro hydraulisk skivbroms med 180 respektive 203 mm skiva. I framgaffeln sitter en dämparen med ställbar spiralfjädring med 120 mm slaglängd. Vågen stannar på 25,59 kilo i storlek medium. Trek har satt prislappen 36 499 kr på sin hemsida.

Vi kollar också på toppmodellen är Powerfly FS 9 Equipped som är heldämpad. Den har ett större batteri på 625 Wh. I övrigt är nivån betydligt högre på komponenterna. Nu är det 12 växlar Shimano XT och Shimano XT M8120 hydrauliska skivbromsar. FS9-modellen har framdämparen RockShox 35 Gold RL som är en luftdämpare med 120 mm slaglängd. 

 Men kraftigare komponenter drar upp vikten till 27,22 kilo för storlek M för FS 9 Equipped, och prislappen går förstås uppåt och är satt till 73 999 kr på Treks hemsida.

På de mindre ramarna hos Powerfly Equipped sitter 27,5 tums hjul, och på de större hittar vi 29 tums hjul. Ramen i storlek S har ett böjt överrör för att ge det en lämpligare höjd över marken.

Ytterligare två modeller finns i denna serie.

Trek Powerfly.

Powerfly med annan geometri

Powerfly är en serie e-mtb för allmountain och stigcykling, med 120 mm dämpning i framgaffel. Det finns tre heldämpade modeller och fyra hardtail, i olika prislägen beroende på komponenterna

Hela Powerfly-serien har fått en uppdatering till 2021. Numera har de heldämpade 100 mm slaglängd i bakdämparen. Cyklarna blir också mer mångsidiga, genom att ramarna monteringshål för parkeringsstöd och pakethållare. Geometrin är något annorlunda, så att cyklisten får en mer upprätt sittposition i jämförelse med tidigare versioner av Powerfly. Vi noterar att här finns invändiga kablar redan dragna så att belysning kan eftermonteras.

Trek har valt olika hjulstorlekar, på ram XS och S är det maximalt 27,5×2,60. På de större ramarna är det 29×2,4-däck, med möjlighet till 2,6-däck om man avstår från stänkskärmar.

Powerfly 4 är instegsmodellen bland hardtail med en prislapp på 33 999 kr. Då får man bland annat ett 500 Wh batteri, Shimano Deore 10-växlar och en vikt på 23,67 kilo med M-ram. Powerfly 4 finns i en variant med 625 Wh batteri.

Powerfly 7 är toppmodellen bland hardtails. Här krävs det 49.999 kr för att bli ägare, och då får man bland annat Shimano XT med 12 växlar. Största Bosch-batteriet på 625 Wh sitter på plats. Vågen stannar på 23,12 kilom M-ram.

Heldämpade

De heldämpade ligger lite högre på prisskalan. Den enklaste Powerfly FS 4 är prislappad till 45 499 kr enligt Trek. Här överförs kraften via växelsystemet Shimano Deore med 10 växlar.

Powerfly FS 7 innebär större batteri, 12 växlar Deore, bättre bromsar, och även en mer avancerad display, nämligen Bosch Kiox som har inbyggt stöldskydd.

Treks modell Rail byggd för hårdare tag, typ downhill, har endast genomgått några mindre förändringar för 2022.

FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

—- Alla cykeltester 2020 och äldre —- (länk)

— Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp — (länk)

(Foto: TREK)

16-09-2020 

Läs mer