Stromer får ny svensk importör

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

I mitten av mars blev det klart att Elcykelvaruhuset, som finns i Stockholm, tar över den svenska agenturen för de snabba elcyklarna Stromer. De ska även säljas via andra återförsäljare.

Allt om Elcyklar har tidigare berättat om snabba elcyklar som Stromer, där det rått oklarheter kring klassningen. Tidigare var de klass 2 EU-moped, men sedan i november i fjol är det dock klart från Transportstyrelsen att de hör hemma i klass 1 EU-moped, då de kan framföras i upp till 45 km/h.

Tidigare har Stromer importerats till Sverige av KGK Motor, men i början av året valde man att kliva av affärsidén snabba elcyklar.

Numera ska alltså Elcykelvaruhuset, som är en del av Mipecorp vilka även äger mopedimportören Kopenscooter.nu, vara svensk importör och distributör av Stromer, uppger Peter Klangsell som är delägare.

Han förklarar hur företaget ser på frågor kring den ändrade klassningen.

– De som såldes tidigare genom KGK Motor var klass 2 EU-mopeder, och enligt uppgifter från Transportstyrelsen så har man inte beslutat att ändra klassningen för cyklar sålda före den 22 november. De går alltså fortfarande som moped klass 2.

Har man klassificeringsfrågor kring en Stromer som sålts genom KGK Motor, så vänder man sig till Transportstyrelsen eller till KGK, uppger Peter Klangsell, men säger att Elcykelvaruhuset kan försöka hjälpa gamla Stromer-ägare med en eventuell omklassning. 

Detta kan göras fram till årets slut, då det införs nya regler för alla EU-mopeder vid årsskiftet till 2018.

Stromer har för övrigt kommit med en ny modell, ST1-X, med lägre pris än tidigare Stromer. Den är prissatt till 49 995 kr och ska finnas för både 25 km/h och 45km/h. En orsak till lägre pris är mindre storlek på batteriet, ST1-X har 635 Wh. 

Förutom hos Elcykelvaruhuset kommer Stromer att säljas genom en del av Kopenscooters 60-talet återförsäljare. Det har också förts diskussioner med några butikskedjor inom cykel.

– Vi tror främst att de kommer säljas i storstäder. De fungerar som ett pendlingsfordon som gör att man snabbt tar sig förbi bilköer, säger Peter Klangsell. 

Läs mer