Starkaste mittmotorn kan också backa

Björn Åslund

Björn Åslund

5 mar 2021

Franska Valeo håller på att utveckla ett mittmotorsystem, som dels har något så ovanligt som backväxel, dels ska det kunna prestera ett vridmoment på hela 130 Nm. Siktet tycks inställt på tunga trehjuliga lastcyklar.

Det franska företaget Valeo har hört med hemma inom underleverantörer till fordonsindustrin. Numera vill man definiera sig som en leverantör inom ”smart mobility”, berättar den franska sajten weelz.fr.

Detta har bland annat lett till att företagets utvecklingsavdelning numera riktar sin kraft mot innovationer som kan reducera CO2-utsläpp. Vilket i mycket handlar om utveckling av elektrifiering av fordon. Inom detta mobilitetsområde finns även elcyklar.

Valeo siktar på den marknad som idag domineras av Bosch och Shimano, alltså högpresterande mittmotorsystem av god kvalitet. Valeos vapen tycks bli ett system med 48-volts batteri, samt dessutom automatisk växling som även har möjlighet att backa.

Växelsystemet är ett resultat av Valeos samarbete med franska företaget Effigear, som redan utvecklat växelsystemet med sikte på de egna elcyklarna Cavalerie Bikes.

De två företagen har utvecklat en programvara som ska styra den elektriska växlingen. Systemet har ett antal sensorer som läser av olika faktorer som påverkar val av växel; som hastighet, stigning, belastning och vridmoment. Kraften från motorn, som man ge maximalt 130 Nm, överförs till bakhjulet med remdrift. Och systemet kan med en knapptryckning ställas om mellan drift framåt eller bakåt. 

Högt vridmoment och backväxel pekar på att motorsystemet främst kommer synas på lastcyklar.

130 Nm är det högsta vridmoment vi hört talas om i elcykelsammanhang. Som jämförelse kan nämnas att Bosch starkaste Performance CX kan ge 85 Nm.

Än är Valeos system under utveckling, så några uppgifter om cykeltillverkare som vill använda det finns.

03-03-2021 

Läs mer