Stark försäljning i vissa butiker

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Den kalla våren förklarar troligen att en del cykelbutiker inte sålt fler elcyklar i år än förra året. Medan andra butiker ser en tydlig ökning av elcyklarna.

Sportson, med 23 cykelbutiker, har haft en tydlig uppgång för elcyklar.

– Hittills har det ökat med 48 procent i år, det gäller både antalet elcyklar och omsättningen, berättar Jonas Holtbo, marknadschef vid Sportson.

– Vi säljer lite mer av sportigare -modeller, typ hybrider, och lite mindre av klassiska cyklar.

Jonas Holtbo konstaterar att det skett en viss prispress bland bättre elcyklar, vilket förklarar att man kunnat sälja fler dyrare modeller utan ökad omsättning.

Jimmy Bjöörn, som driver Bjöörns cykel i Nyköping, är riktigt nöjd.

– Hittills har vi sålt 50 procent fler elcyklar än förra året. Det är en bättre utveckling än på andra cyklar.

– Vi har väl haft en liten ökning av mittmotorer, men många tycker ännu att de kostar lite för mycket. En del gillar inte känslan med mittmotor, utan väljer hellre framhjulsdriven då de kan trampa lite med full elassist, berättar Jimmy Bjöörn.

Den kalla våren tycks ha påverkat, det är i alla fall sådana förklaringar vi får i Växjö hos butiken Cykelgubben:

– Vi har ungefär sålt lika många elcyklar som förra året. Att det inte ökar beror på det dåliga vårvädret, säger Stefan Bivall som är delägare i Cykelgubben.

Lägre pris för cyklar med mittmotorer har ökat intresset.

– När köparen känner skillnaden mot framhjulsdriven så är det inte snack om att ta steget till mittmotor, säger Stefan Bivall.

Cykelhuset har butiker i Högsbo och Backa-plan i Göteborg, samt i Uddevalla.

– Det går bra, men så har vi också -satsat mycket på elcyklar med utbildning för personalen. Ökningen hittills i år har varit 32 procent, uppger Niklas Lagermark vid Cykelhuset.