Specialized visar en ny lättare Vado

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

Specialized går vidare i sin jakt på den perfekta elcykeln. Två uppdaterade elcyklar i serien Turbo Vado SL har sett dagens ljus. Den lättaste väger endast 14,9 kilo.

Specialized cyklar ligger ju i premiumsegmentet, men många egna sofistikerade lösningar. Det man direkt noterar på de nya Vado-modellerna är att batterierna i princip inte syns. De är nämligen integrerade i det nedre ramröret. Skillnaden är påtaglig jämförelse med tidigare Turbo Vado-modeller som har ett riktigt grovt nedre ramrör för att få plats med batteriet.

Men med ett nättare ramrör krymper också möjligheterna till stort batteri. Batteriet är med elcykelmått ganska litet, 320 Wh, men de uppgivna körsträckorna är fullt acceptabla. Enligt Specialized ska kunna komma upp till 130 km på Eco-läget. Vill man trampa längre finns tillbehöret Range Extender som är ett extra batteri med 160 Wh, som ska ge ytterligare 65 km.

Det interna batteriet är helt integrerat i ramen och tänkt att laddas i ramen, uppger Specialized. För att få ut batteriet behöver motorn först tas bort. Det är denna typ av integration som möjliggör för Turbo Vado SL att vara så lätt. 

Ny Turbo Vado SL kommer i två modeller, dels Turbo Vado som är en renrakad version, utan skärmar och pakethållare, dels Turbo Vado Equipped som har just stänkskärmar och pakethållare, samt belysning fram och bak.

Turbo Vado SL väger endast 14,9 kilo.

Vikten 14,9 kilo är givetvis den lättaste av cyklarna, som inte är nedtyngd av utrustning. SL står för övrigt för Super Light. Vikten på den mer utrustade version framgår dock inte av presskitet som skickats ut.

En av förklaringarna till låg cykelvikt är mittmotorn i magnesiumchassi, som väger 1,95 kilo. Det är Specializeds egen motor SL 1.1 med 240 Watt effekt och 35 Nm i vridmoment. Läge Eco matchar trampinsatsen med upp till 30 procent av motorns kraft på 240 Watt, Sport matchar insatsen med upp till 60 procent av motorns kraft och högsta Turbo matchar trampandet med upp till 100 procent av motorns kraft – alltså 240 watt. Med Specializeds app Mission Control kan man också anpassa de olika effektlägena efter egna önskemål.

I Mission Control appen finns möjlighet att ställa in hur långt eller hur länge man vill cykla, i kombination med hur mycket batterikapacitet man vill ha kvar i slutet av cykelturen. 

Turbo Vado Equipped

Turbo Vado SL kommer i två versioner, dels 4.0, dels 5.0.

5.0-versionerna har 12 utanpåliggande växlar Shimano SLX. De hydrauliska skivbromsarna är av typen Tektro HD-R510, med 160 mm skivor. 

Version 4.0 har 10 utanpåliggande växlar Shimano Deore. Här finns skivbromsar av typen Tektro HD-R290, även här med 160 mm skivor.

Några uppgifter om priser lämnas inte av Specialized.  

Ps. I Specializeds presskit berättas att ”Vado” betyder ”Jag åker”. Men när vi testar det i Google Translate så indentiferas det som italienska och översätts till ”Jag går”. 

(I omslagsbilden: Modellen Turbo Vado Equipped är utrustad med belysning Lezyne Ebike Power STVZO E115 med 310Lumen.)

12-05-2020 

Läs mer

Annons: