Spanskt motorsystem med ovanliga lösningar

Björn Åslund

Björn Åslund

9 okt 2023

Ett nytt och klart speciellt drivsystem för elcyklar är under utveckling. Niche Mobility från Spanien är på väg att lansera sitt Automatic Digital Transmission System (ADTS). 

ADTS har flera ovanliga lösningar. Det är en mittmotor med automatisk växel, regenerativ broms som laddar batteriet, och seriell hybriddrift, vilket innebär att motorn inte är kopplad till tramporna.

Vi börjar med den seriella hybriddriften. Kraften överförs från mittmotor överförs till bakhjulet med remdrift. Kraften vid trampning skickas dock inte direkt till remdriften, utan till en generator som i sin tur laddar batteriet, som i sin tur driver motorn. 

Systemet ska vara konstruerat för att ge en naturlig körupplevelse. Beroende på ett antal faktorer som ingående vridmoment, aktuell hastighet, lutning med mera, väljer drivssystemet lämpligt trampmotstånd för cyklisten. Styrkan på det elektriska stödet kan justeras helt variabelt. Beroende på konfigurationen är maxhastigheten 25, 45 eller 60 km/h. Vridmomentet är ordentligt tilltaget med upp till 120 Newtonmeter på 250-wattsversionen. Systemet erbjuder till och med en backväxel.

En annan speciell egenskap hos ADTS är att batteriet (450 eller 650 Wh) laddas upp via en regenerativ broms. Drivlinan kan återvinna energi under broms- och retardationsprocesser och därmed ladda batteriet, vilket naturligtvis gynnar räckvidden. Upp till 80 km ska vara möjligt med en batteriladdning . 

Med appen ska man kunna låsa systemet, så att tjuvar inte kan starta det.

Utöver motorn och batteriet inkluderar Niche Mobilitys elcykelsystem en 2-tums TFT-skärm, en smartphone-app och en extern laddare. Systemet är byggt för att försvåra för tjuvar, det krävs digital aktivering via appen för att starta det.

Än så länge är inte ADTS ute på marknaden, det kan dröja en tid.

Företaget har fått statlig finansiering på totalt drygt 200 000 euro. Dessutom samlas ytterligare finansering via investeringsplattformen Crowdcube . Målet på 250 000 euro har redan överskridits med nästan 100 000 euro, uppger Ebike-news.de.

Källa:

https://ebike-news.de/120-nm-und-akkuladung-beim-bremsen-dieser-mittelmotor-fuers-e-bike-macht-alles-anders/211900/