Shimano: Mer kraft i nya e-mtb-systemet
admin
2 feb 2021
Mer kraft, lägre vikt och ännu naturligare cykelkänsla. Detta lovar Shimano om det nya elcykelsystemet EP8 som tar sikte på e-mtb, och blir ersättare för Steps E8000.
Lanseringen av det nya elcykelsystemet Shimano EP8 tar både hårdvara och mjukvara till en ny nivå, skriver Shimano i sitt pressutskick. EP8 innebär utvecklade elcykelkomponenter som ska klara allt från teknisk mtb-cykling och tävling, till stigcykling, crosscountry, rekreationscykling, trekking och andra elcykeläventyr off-road.
EP8 beskrivs som en andra generations e-mtb-system, designat med nya funktioner som ska göra det till det bästa hittills i Shimanos elcykelhistoria. Några av egenskaperna är en mer kraftfull paketering till lägre vikt, men också ljudreducering, mjukare trampkänsla, snygg integrering samt kyleffektivisering hos drivenheten, enligt Shimanos beskrivning.
Dessutom har apparna E-Tube Project och E-Tube Ride gjorts om för att ge cyklisten fler valmöjligheter i skärmvisning, samt möjlighet att skräddarsy drivenhetens karaktär.
Drivenhet med 85 Nm
Nya drivenheten på EP8 (DU-EP800) kan ge upp till 85 Nm vridmoment. Det är en kraftökning på 21% jämfört med föregångaren Shimano Steps E8000. Samtidigt har vikten bantats med 300 gram till 2,6 kilo tack vare ett nytt magnesiumchassi.
Ökningen kraft-vikt-förhållandet kompletteras dessutom med en ökad effektivitet i batteriet. Trampmotståndet (friktionen som uppstår i tramprotationen – särskilt märkbar när systemet körs utan kraft) har reducerats med 36% jämfört med föregångaren E8000.
Denna reducering av friktion ska ge en behagligare trampkänsla när man cyklar utan assist. Det finns också en förbättrad kopplingsmekanism, som ger en smidigare övergång när motorn stängs av över 25 km/h.
Föregångaren E8000 var inte känd för tyst gång. Shimano lovar att nya EP8 är tystare trots mer vridmoment.
Drivenheten har även försetts med förbättrad värmereglering, bland annat en omarbetad insida för att förbättra kylningen. Detta ska gör att drivenheten bättre klarar att ge maximalt vridmoment i långa, branta klättringar.
Alla dessa faktorer tillsammans gör att Shimano lovar ökad räckvidd med 20 procent.
Display på styret
Displayen till EP8s dator (SC-EM800) har många yttre likheter med displayen till E8000, men med nya egenskaper. Bland annat kan användaren växla mellan olika skräddarsydda profiler. Den har en 1.6 tums skärm i färg, kan läsas utan problem i starkt solljus, och är designad med en kompakt och låg profil för att passa de mest krävande förhållandena.
Datorn SC-EM800 kommunicerar trådlöst med appen E-Tube Project via Bluetooth, vilket gör att cyklisten kan växla karaktär i farten. Datorn kan också kommunicera med tredjepartsdatorer via ANT för att visa växel- och batteristatus.
För att manövrera drivenheten kan cyklisten använda EP8s nya reglage SW-EM800-L. Reglaget har omarbetad form med konkava knappar med större tryck-yta, vilket gör dem lättare att använda och kontrollera.
EP8-systemet kan strömförsörjas med de nya batterierna som Shimano lanserade i maj 2020. Dels två olika två 630 Wh-batterier, samt dels ett 504 Wh-batteri.
Trimmad mjukvara
Förfiningar i EP8s mjukvara är den andra delen av Shimanos formel för att skapa en mer naturlig cykelupplevelse. Detta har uppnåtts genom justeringar av hur de tre effektlägena arbetar, tillsammans med möjlighet att skräddarsy dessa lägen.
Boost-läget maxar nu på 85 Nm vridmoment, med liten insats från cyklisten.
Trail-läget maxar också på 85 Nm, men är mer responsivt till cyklistens insats – antingen genom att spara batteri vid låg belastning, eller genom att snabbt driva upp kraften till maximala 85 Nm vid ungefär 60 Nm i ineffekt. Det är mycket snabbare än föregående modell och det är denna smarta algoritm som gör Trail-läget så mångsidigt att du knappt behöver byta till något annat läge, uppger Shimano.
Eco-läget maxar på 30 Nm och arbetar med liknande responsivitet. Bortsett från ökad räckvidd kan Eco-läget förstås användas av cyklister som vill få ett ordentligt träningspass.
Allt detta är dessutom möjligt att skräddarsy via appen E-Tube Project.
Den uppdaterade appen E-Tube Ride kan användas för att få information om cyklingen direkt på telefonskärmen, som lägen, historik, kartor och annan användarvänlig grafik.
Uppdatering av apparna E-Tube Project och E-Tube Ride finns nu (1 september) för nedladdning för iPhone eller Android och apparna är fullt kompatibla med Shimano EP8.
.
— Länk till pressmeddelandet, med mer tekniska detaljer —
31-08-2020