Risk att elcykelpremien inte räcker

admin

admin

31 jan 2021

Cykelbranschen räknar med kraftig ökning av antalet sålda elcyklar under 2018. Risken är att den statliga elcykelpremien tar slut i förtid och inte räcker till alla.

Om anslaget till elcykelpremien inte räcker kan miljöminister Karolina Skog överväga att skjuta till nya pengar. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Elcykelpremien innebär att regeringen avsätter ett årligt anslag på 350 miljoner kronor under tre år fram till och med 2020. Det är ett besked som eldat på cykelbranschens förväntningar. Förra årets försäljning på 67 500 elcyklar förväntas överträffas ordentligt.

– I prognosen vi gjorde innan premien hoppades vi nå 100 000-vallen. Efter beslutet om premien skruvade vi upp den till 130 000–150 000 elcyklar, säger Joakim Stenberg vid organisationen Cykelbranschen.

Med sådana försäljningssiffror finns risk att elcykelpremien, som fått 350 miljoner kronor av regeringen per år, kan ta slut mitt i cykelsäsongen. Räknar man på ett genomsnittspris per cykel på 20 000 kronor så räcker premien till 70 000 elcyklar. Denna risk har uppmärksammats av Cykelbranschen.

– Vi har sagt att om premien blir en succé är det risk att premiepengarna tar slut. Men vi har varit i kontakt med regeringskansliet om detta, säger Joakim Stenberg.

Om och hur regeringen löser detta återstår att se. Joakim Stenberg spekulerar att det kan komma mer pengar i vårbudgeten.

Tidningen kontaktar miljöminister Karolina Skog (mp) och får följande mailsvar, som dock inte är något uttryckligt löfte.

– Om de medel vi avsatt för i år tar slut skulle jag bli jätteglad, det skulle ju visa att intresset för elcykel är ännu större än regeringen trott och hoppats. Och om pengarna tar slut kommer vi så klart överväga att skjuta till mer medel.

Elcykelpremien kunde sökas från
1 februari, vilket görs hos Naturvårdsverket. Första dagen hade över tusen ansökningar anlänt. För de första sökande kan det dröja innan premien betalas ut.

– Planen är att pengarna börjar betalas ut i mitten eller slutet av april, upplyser Håkan Svaleryd, som är ekonomichef vid Naturvårdsverket.

Den långa väntetiden förklaras med att naturvårdsverket måste sätta upp it-system, som ska underlätta kontroller och ska göra processen rättssäker.

– Men när systemet är igång kommer det gå fortare, troligen några veckor.

Ansökningar om premieutbetalningar ska alltså kontrolleras, då man funnit en risk med att den lockar oärliga som vill komma åt pengarna.

– Vi har funderat mycket hur vi ska undvika fusk. Vi kommer fokusera på kontroll för att hitta bidragsfusk, uppger Håkan Svaleryd. 

Fredrik Landers, som driver butiken Norrköpings Cykel & Motorcentrum, har tydligt märkt ökat kundintresse.

– Det märks, vi säljer mer elcyklar, åtminstone gjorde vi det fram till nyår. Men sedan har det varit lugnt, folk har inga pengar efter nyår.

Inte heller han tror att anslaget på 350 miljoner kronor räcker hela cykelåret. 

– Premien gör också att folk väljer dyrare cyklar. Nu kan man köpa en cykel för 25 000 kr och få 6 250 kronor i bidrag. Premiens utformning gör att färre får tillgång till den, i min värld hade det varit bättre med ett maxtak på 5 000 kronor, då hade anslaget räckt till fler.

Han tror kunderna tänker annorlunda om premien tar slut.

– Då kommer vi säkert att få sälja billigare elcyklar, spekulerar Fredrik Landers och tillfogar att det är lite jobbigt med subventioner, man vet inte hur marknaden reagerar.

HelloRider, som säljer elcyklar över nätet och har butik i Stockholm, märker av premien, berättar Niclas Jonsson som är marknadsansvarig.

– Framför allt har elcykelintresset från den breda massan ökat, vi får otroligt mycket förfrågningar om provturer och demonstrationer, vilket såklart är jättekul. Försäljningen har även varit god där det aldrig riktigt blev någon lågsäsong för elcyklar under vintern.

Efter beslutet om premien är prognosen 130 000–150 000 elcyklar under 2018, enligt Joakim Stenberg vid organisationen Cykelbranschen. Foto: Lena Hedö

Läs mer