Rekord? 35 mil körsträcka och 2000 Wh batteri

Björn Åslund

Björn Åslund

3 apr 2023

Cykla 35 mil utan att ladda? Det ska vara möjligt med elcykeln Fuell Flluid 2 som har batterikapaciteten 2000 Wh.

Det är den tidigare motorcykeltillverkaren Buell som nu fokuserar på elektromobilitet och lanserar en serie elcyklar, berättar tyska sajten Ebike-news.de.

Här har vi alltså ett fordon för elcyklister med rejäl uthållighet. För 35 mil är en utmaning även med elassist. Vi tror Fuell med Flluid 2 främst riktar sig till cyklister som vill ge sig utanför civilisationen där laddning ändå finns i alla byggnader. Kanske flerdagars cykelfärd med tält i skogslandskap, där laddning saknas. 

Dock är cykel inte mer förberedd för packning än en vanlig standardcykel, och konstruktionen tycks mer inriktad på asfalt än på svårare underlag. Den har vanliga däck, visserligen av grov dimension, och den har endast dämpning i gaffeln.

35 mil och 2000 Wh är också den längsta körsträckan och batterikapacitet vi stött på hos en elcykel. Men om det kan beskrivas som rekord kan vi inte avgöra. Det finns andra cykeltillverkare med kapacitet, men inte riktigt i Fuells klass. Bland annat elcyklar med Bosch system med dubbla batterier, exempelvis Riese&Müllers Supercharger som finns med 1250 Wh.

Om Fuell dyker upp hos någon svensk återförsäljare är oklart. Än så länge saknas butiker i Norden, närmsta ser ut att vara i Berlin, enligt sajten Fuell.eu.

De nya elcyklarna Fuell Flluid 2 och Fuell Flluid 3 är utrustade med mittmotor  av märket Valeo som kan ge upp till 130 Nm i vridmoment. 

Flluid 3 är modellen utan extra batteri. Batteriets kapacitet är dock på hela 1 000 Wh och därmed också långt över genomsnittet. Räckvidden beräknas till upp till 180 km. Motoreffekten är 250 watt för de modeller som är godkända för EU-marknaden. Supporten upphör när du når 25 km/tim.

Länk till tidningen på Readly:
https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Läs mer