Rejäl uppdatering av Specializeds mtb
Björn Åslund
31 jan 2021
21-09-2018/ Specialized satsning inför 2019 års cykelsäsong handlar främst om en rejäl uppdatering av mtb-cyklarna i serien Turbo Levo (se bilden ovan). De är omgjorda på många punkter; ny ram, ny motor och nytt batteri.
Specializeds produktutvecklare har tydligen fått tuffa krav på sig, att lyfta Turbo Levo-serien några snäpp. Lättare, slankare, styvare är egenskaper som lyfts fram i pressmaterialet, där den uppdaterade mtb-serien presenteras. Den nya motorn ska vara tyst, men kan spotta ur sig en hel del vridmoment, hela 90 Nm. Specialized 2.1-motorn ska kunna ge upp till 410 procent förstärkning av vad cyklisten trycker på pedalerna. Motorn kommer från tyska Brose.
-Vi har en bra relation till Brose. Vi berättade om vår nya ram och bad dem utveckla en motor vissa specar. Sedan har vi lagt enormt mycket på mjukvaran, så att den ger en naturlig assistans, berättar Jens Lundgren vid Specialized Sweden AB.
Turbo Levo 29 är basmodellen för de heldämpade modellerna, och har ett listpris på 47.999 kr. Det finns modeller för kvinnor eller män. Toppmodellen S-Works Turbo Levo går loss på 114.900 kr, men då får man bland annat kolfiberram och ett batteri på 700 Wh. Specialized uppger att den bantats hela tre kilo jämför med föregångaren.
Är man ute efter en hardtail-mtb, är priserna måttligare. Turbo Levo Hardtail 29 rycker bara 27.999 kr från bankkontot. Då får man nöja sig 400 Wh batteri.
Inom serien Vado som kan beskrivas som hybridcyklar med elassistans har Specialized släppte en helt ny modell. Det kan beskrivas som en instegsmodell i enklare utförande, den är utan skärmar och pakethållare, för att hålla nere prislappen till 27.999 kr. Samtliga Vado är byggda med mittmotor.
-Den nya Vado 1.0 har en e-motor, e står för ekonomi. Den ger mindre moment än tidigare, det är nu 50 Nm. Man får då längre räckvidd, på eco-läget cirka 10 mil, uppger Jens Lundgren.
De uppgivna priserna är från Specializeds officiella prislista.