Elcykeln logo Meny

Radikalt nytt drivsystem utan kedja

Nu kan det vara hej då till elcykelns kedja, rem och även växlar i baknavet. Tyska Schaeffler introducerar en teknik, som eliminerar elcyklars behov av mekanisk kraftöverföring. Istället driver pedalerna en generator, vars ström går till motorn. 

En kedja som överför kraften från pedalerna till bakhjulet har länge varit det normala. Under senare år har remdrift, som minskar underhållsbehovet radikalt, dykt upp på allt fler cyklar, främst elcyklar.

Men nu kommer en radikalt ny systemutformning.

På den stora cykelmässan Eurobike 2021 presenterade den tyska industrikoncernen Schaeffler sitt nya koncept för kraftöverföringen. En fördel som framhålls är att den konstruktörer större frihet vid utformningen av elcyklar.

Produkten kallas för Free Drive och är byggd för att slippa mekanisk överföring av kraften via kedja eller rem.

Enheten består av pedaler som driver en generator som genererar el. Elen överförs via kabel till en elmotor inbyggd i baknavet. Om cyklisten trampar hårt och alstrar mer kraft än vad som behövs återförs energin till batteriet. Motorn har också en regenerativ funktion, så att den kan ladda batteriet vid inbromsning.

Schaeffler har utvecklat Free Drive i samarbete med det tyska bolaget Heinzmann, som är inriktat på drivning av elfordon. Heinzmann säljer den som ett paket med pedalgenerator, drivmotor till bakhjulet, batteripack och användargränssnitt. Systemet levererar 250 watt kontinuerlig effekt och kommunicerar via CAN-bus.

Free Drive tycks dock inte kunna se särskilt höga effekter totalt sett. På en vanlig elcykel med kedjedrift kan man ju få ut 250 watt från motorn förstärkt med cyklistens muskelkraft. Man kan alltså få ut betydligt mer än 250 watt i systemeffekt, som kan behövas i tunga backar och vid acceleration. 

Dessutom har Free Drive större förluster än kedjedrift, det har ungefär 5 procent mindre effektivt än kedja, framkommer av mediauppgifter.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-09-04