Radar som varnar för bilar bakifrån
admin
2 feb 2021
Garmin har lanserat Varia RVR315, en bakåtseende radar och Varia RTL515, en bakåtseende radar med lampa, som varnar cyklister om bilar som närmar sig bakifrån. Samtidigt visar ett projekt att det inte lätt att utforma varningar från radar så det tolkas rätt av cyklister.
Båda dessa enheter är kompatibla med den nya Varia-appen, som gör det möjligt för cyklister att använda sin telefon som display vid cykling, antingen som primär skärm eller som en skärm att ha i reserv.
-Vår tidigare generation av bakåtseende radar med lampa blev snabbt en viktig del av utrustningen för cyklister runt om i världen, då den fick dem att känna sig trygga under sina cykelturer, oavsett om det var i dagsljus eller i mörker, säger Dan Bartel, global försäljningschef på Garmin.
-Med nya RVR315, RTL516 och Varia-appen erbjuder vi bästa möjliga teknik till ännu fler cyklister, vilket kan få dem att känna sig mindre oroliga då de är ute på vägarna.
Varia RVR315 och RTL516 uppges ge koll på bilar som närmar sig bakifrån. Då de är ihopparade med en kompatibel Garmin-enhet, den nya Varia-appen eller en dedikerad radardisplay får cyklisten aviseringar – som både kan ses och höras – då bilar närmar sig bakifrån på ett avstånd upp till 140 meter. Varia RTL516 ska synas på ett avstånd upp till 1,6 km i dagsljus uppger Garmin, vilket gör det enklare för bilister att se cykeln långt tidigare än radarn kan se fordonet.
Varia RVR315 har upp till 7 timmars batteritid och ett rekommenderat cirkapris på 1 799 kronor och Varia RTL516 har upp till 9 timmars batteritid och ett rekommenderat cirkapris på 2 399 kronor.
Fungerar
Hos forskningsinstitutet Rise har man tittat på detta med radarsystem för cyklar. Där har man använt radarsystem utvecklat för bilar och applicerat det på en cykel.
Forskningsprojektet Sebra har visat att varning till cyklister fungerade alldeles utmärkt men att det inte är helt enkelt att utforma ett varningssystem som är entydigt, berättar Elektroniktidningen i en längre artikel.
Vid projektet användes en elcykel från det svenska bolaget Liri. Bakom detta namn döljer sig Meter Bikes, en premiumcykel som tillverkas i begränsad upplaga.
Det radarbaserade systemet skapar en dynamisk karta runt cykeln samtidigt som det kan avgöra vilka objekt som kan utgöra en fara. Vad som ska anses farligt går att ställa in så att varningar.
– Störst hjälp har man när något kommer upp snabbt bakifrån men vi har också testat med sidoinformation, säger projektledaren Jonas Andersson till Elektroniktidningen.
— Länk till längre artikel i Elektroniktidningen —
(Foto: Garmin)
14-05-2020