Premiär idag för Linköpings elcykelpool

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

24-09-2019/ Idag är det premiär för Linköpings elcykelpool. 200 elcyklar finns utplacerade i den östgötska metropolen. De kan hämtas upp vid ett tjugotal laddstationer utplacerade på strategiska platser.

Att utveckla och etablera ett hyrcykelsystem är tydligen inte så lätt. Allt om Elcyklar rapporterade redan 2017 om dessa planer. Då var siktet inställt på start under 2018. Men först nu i september 2019, när högsäsongen för cykling går mot sitt slut, så är det dags för premiär för hyrsystemet Linbike, vilket alltså sker i dag tisdag.

Att det tagit tid beror sannolikt också på politisk turbulens kring denna satsning, som ifrågasatts för höga kostnader för kommunen.

Med sin storlek på 200 elcyklar är sannolikt Linbike Sveriges största elcykelpool.

Tanken är att erbjuda ett miljövänligt sätt förflytta sig i staden för såväl besökare som linköpingsbor. Det ska bidra till ökad rörlighet och folkhälsa. 

-Med elcykelpoolen tar Linköping täten bland Sveriges cykelstäder. Det bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling och kommunens mål att vara koldoixidneutral år 2025, framhålls på Linbikes hemsida.

Laddstationerna är placerade vid resecentrum, pendelparkeringar, i centrala Linköping och vid större arbetsplatser. Cyklarna kan hyras vid en station och lämnas tillbaka vid vilken annan station som helst. Cyklarna kommer att vara i drift året runt, och förses med dubbade vinterdäck under vintersäsongen.

Man bokar och betalar via appen LinBike, där man också kan se på vilka stationer det finns lediga cyklar.  Användaren hyr elcykeln per timme och betalar för den tid som cykeln används.

Det kostar 99 kr/mån för ett abonnemang och då cyklar man gratis de första 30 minuterna. Därefter 10 kr för första timmen och 20 kr per timme de efterföljande timmarna. Man ska kunna låna cykeln hur många gånger som helst på ett dygn helt gratis, så länge varje cykeltur inte överstiger 30 minuter. Utan abonnemang kostar det 20 kr/timme.

Läs mer