Påhängsmotor för konvertering
Björn Åslund
31 jan 2021
9-09-2019/ Elmotor och batteri ihopbyggda till en enhet. En påhängsmotor som kan monteras över framhjulet på de flesta vanliga cyklar. Som då konverteras till en elcykel. Bakom denna uppfinning står svenska Zipforce.
Att köpa ny elcykel kan ju vara en rätt stor investering. Och att köpa en ny elcykel kan ju vara rätt onödigt om man har en välskött och trevlig trampcykel. Men om man enkelt kan sätta på en elmotor på den gamla favoriten?
Då finns elektriska påhängsmotorer, genom åren har vi sett flera sådana, dock inte av svenskt fabrikat. Men nu finns alltså svenska Zipforce på väg ut på marknaden.
Deras påhängsmotor kan beskrivas som ett konverteringkit med elmotor och batteri i en enhet, samt en trampsensor. Motor- och batterienheten väger blott 2,7 kilo, och är utformad så att den kan monteras över framhjulet på de flesta cyklar. Ett gummihjul på motorn ligger an mot cykelns framdäck och kan därmed överföra kraften.
Zipforce har utvecklats av Måns Bengtsson, som är tekniker och numera vd för företaget.
– Idén har funnits i 2-3 år. Vi har testat olika prototyper. Men utvecklingen har tagit tid, bland annat då vi behövt ta in kapital.
Motorn är på sedvanliga 250 Watt och batteriet är på 313 Wh. På högsta effekt ska detta räcka till 26 km, men snålkör man på lägsta effekt ska man kunna tillryggalägga 52 km, uppger man från Zipforce.
Motorenheten sitter på ett metallfäste över framhjulet, som de flesta klarar att montera själva, uppger Måns Bengtsson. Vill man flytta motorn mellan flera cyklar, kan man skaffa flera fästen.
Den som själv inte vill montera ska kunna få hjälp:
-Vi har haft kontakter med cykelverkstäder, dit kunder skulle kunna få lämna en värdecheck, och sedan få hjälp med montering, säger Måns Bengtsson.
Drivenheten uppges vara enkel att lossa från sitt fäste, för att cyklisten ska kunna bära den med sig. Inställningar av motorn kan göras dels via en mobilapp, dels via reglage på motorn.
De första motorsystemen skruvas ihop i Stockholms södra förorter. Men planen är Laga Plåtprodukter i småländska Lagan ska stå för monteringen när produktionen går i skarp drift.
Dock är inte Zipforce helt färdig för att möta marknaden på allvar. Planen är att den ska vara mogen att säljas till våren 2020.
-Vi är ännu inte riktigt i fas för att kunna leverera. Att få igång tillverkningen är komplexare än man tror. Vi vill att alla delar ska fungera, så vi kan leverera med kvalitet, säger Måns Bengtsson.
Testkunder i höst
Planen för hösten är att motorenheten ska testas av ett 100-tal utvalda kunder. Avsikten är att hitta eventuella svagheter i konstruktion, tillverkning och användningen.
I första hand kommer försäljningen att ske via företagets hemsida, är den nuvarande planen. Men Måns Bengtsson är öppen för samarbeten med cykelhandeln så småningom, om sådana möjligheter skulle dyka upp.
Vi har pratat med cykelmekaniker om denna typ av påhängsmotor, och han trodde en svag punkt kunde vara ökat däckslitage?
-Om man installerar den rätt och har ett välpumpat däck, så motorn inte slirar, då är slitaget mycket litet, säger Måns Bengtsson.
-Ett något ökat däckslitage kompenseras av att cykelns bromsar slits mindre då Zipforce har bromsfunktion med återladdning, tillägger han.
Han betonar att en del det slutliga utvecklingsarbetet nu handlar ju om att se till kunderna förstår hur motorenheten ska monteras och användas på rätt sätt.
(Foto: Zipforce)