Ökat intresse för mittmotorer

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

21-02-2019/ Under många år har navmotorer dominerat försäljningen av elcyklar i Sverige. Men nu tycks mittmotor komma starkt. Åtminstone enligt Cykelkraft, som säljer cyklar på nätet och i tre butiker.

Från Cykelkraft kom ett pressmeddelande som uppger att mittmotorerna blivit populära bland svenskar. Så ser det inte ut på cykelbanorna ännu där navmotorer dominerat länge. Så vi ringde upp Christoffer Tyrefors, som är vd för Cykelkraft.

Det visar sig att det är i nyförsäljningen mittmotorer tagit över, åtminstone hos Cykelkraft.

– De senaste sex månaderna var 81 procent av de sålda cyklarna med mittmotor. Tittar vi ett år tillbaka så var det 45 procent med mittmotor, berättar Christoffer Tyrefors, som är vd för Cykelkraft.

Sannolikt är det så att kunderna har mognat i takt med elcyklarna blivit vanliga i Sverige. Många känner idag till skillnad mellan motortyperna, och vet att mittmotorerna har fördelar.

Mittmotorn är utrustad med momentsensor som reglerar motorkraften efter hur hårt cykeln trampas. Den driver alltid på bakhjulet. Dessutom anses de mer energieffektiva med längre körsträckor på batteri än navmotorer. Prislappen är dock högre, cyklar med mittmotor kostar sällan under 20.000 kr.

Elcykelpremien, som var tänkt att finnas i tre år, är borta sedan slutet av 2018. Köpare av elcyklar kan inte längre få 25 procent premie från staten. Hos Cykelkraft tycks detta dock inte eroderat marknaden.

-Vi säljer fortfarande bra med elcyklar, även nu i februari. Jag tror inte det kommer att avta nu när försäljningen nått en hög nivå, säger Christoffer Tyrefors.

Han tycks inte särskilt bekymrad över den indragna elcykelpremien, då Cykelkraft har det egna cykelmärket Made (uttalas på engelska), vilket uppges ge fördelar:

-Vi har tillverkat dessa själva, och har en högre marginal på dessa än på konkurrenternas cyklar. Vi har en marginal så att vi kan sänka priset en del, säger han och antyder prissänkningar i nivå med elcykelpremien.

Läs mer