Nya Yamaha och Fazua med mer vridmoment

Björn Åslund

Björn Åslund

5 sep 2021

Yamaha har visat sin nya toppmotor på cykelmässan Eurobike 2021. Med 85 Nm i vridmoment, så kavlar man upp ärmarna ordentligt mot konkurrenterna Shimano och Bosch. Även Fazua visade två nya motormodeller, med mer effekt och nya funktioner.

Uppenbart är att utvecklarna hos Yamaha har tagit ett rejäla kliv framåt. Nu har Yamaha presenterat sin nya toppmotor, PW-X3, som sannolikt mest kommer att synas på elassisterade mtb. Motorn är starkare, mindre och lättare än de tidigare modellerna och kan säkert hänga med i konkurrensen bland de topprankade motorsystemen.

När det gäller färd med e-mtb är prestanda avgörande i många situationer. Det är ofta en branta uppförsbackar där mycket vridmoment kan vara avgörande. Även om den tidigare modellen Yamaha PW-X2 redan var väl positionerad med 80 Nm (Newtonmeter), men nya PW-X3 har ökat till 85 Nm maximalt vridmoment.

Det är lika mycket som Bosch Performance Line CX och Shimano EP8 levererar. Enligt Yamaha visar sig effekten direkt man pressar pedalerna och du ska definitivt kunna känna den till synes lilla skillnaden på fem Newtonmeter extra kraft jämfört med PW-X2.

Vikten för Yamaha PW-X3 är 2,75 kilo, lite mer än Shimano EP8 och strax under Bosch Performance Line CX.

Yamaha har inte bara utvecklat själva motorn – precis som konkurrenten Bosch introducerar Yamaha ett nytt koncept för att gränssnittet till cyklisten. Nu introduceras en ergonomiskt anpassad knapp för att justera stödnivån med tummen; färgkoden på den lilla displayen på styrstammen ger information om vald effektnivån. Här kan man också se batterikapacitet via lysdioderna.

Två nya Fazua

Även tyska Fazua kunde visa förnyelse för sina mittmotorsystem, som är extremt kompakta och små (med mindre batterier) än mittmotorsystem från de stora Shimano och Bosch.

Med Ride 50 Trail och Ride 50 Street kommer nu två nya system från Fazua ut på marknaden.

Den ursprungliga motorn Evation, var byggd så den och batteriet kunde tas helt ur ramen. Dessutom var Evation en av de lättaste mittmonterade motorerna på marknaden. Detta är inget som Fazua kompromissat med.

Den nya Ride 50-enheten som Fazua nu har presenterat på Eurobike är också ganska kompakt. Det nya systemet är dock kraftfullare och till och med något lättare än föregångaren.

Även om Fazua har lyckats minska drivsystemets totala vikt från 4,6 kilo till 4,4 kilo, kommer motorn med mer kraft. I ”Attack” -läget ska den köras kort med 350 watt effekt och istället för 55 Newtonmeter finns det nu 58 Nm vridmoment.

Fazuas mittmotor är ett paket med både motor och batteri, som enkelt kan plockas ut ur elcykeln.

Det finns andra förändringar när det gäller frihjulet. Fazua brukar uppskattas för litet trampmotstånd när de är avstängda eller över 25 km/tim. Dubbla frihjul är också en del av det nya systemet, men har optimerats ytterligare.

Fazua Ride 50 Trail är optimerad för användning på e-mountainbikes och terrängcyklar. I detta system sker kylningen huvudsakligen genom värmestrålning, så att motorn inte ska överhettas även i tuff terräng.

Med den nya motorenheten kommer de välkända kontrollerna från Fazua, men de har en avgörande nyhet. Det är kallas attackläget som ska kunna ge maximal energi för omkörningar och tunga uppförsbackar.

Läs mer