Nya Turbo Tero byggd för både stan och skogen

Björn Åslund

Björn Åslund

23 sep 2021

Nya Specialized Turbo Tero är mer än en kraftfull elassisterad mountainbike. Den är byggd för mångsidig användning, så den ska även fungera som vardagscykeln i stan.

Turbo Tero ser ut att fylla en lucka i Specializeds sortiment, som hittills bestått av serier med dels vanliga elcyklar, dels flera potenta heldämpade e-mtb. Turbo Tero hamnar någonstans mellan dessa. Ramen är hardtail, alltså utan bakdämpare, vilket gör den lättare men också lite stötigare vid hård skogs- och bergkörning. 

Turbo Tero kommer i flera varianter. Några är mer åt mtb-hållet, då de saknar skärmar och pakethållare, men de har fästen för sådana tillbehör. Tero EQ-modellerna är rustade med skärmar, lyse och pakethållare. De flesta modeller finns med olika ramar, högt övre ramrör eller med lägre ramrör för lägre insteg. 

Teros komponenter är skapade för att bra kontroll även i terrängen. Den har 2,3” Ground Control-däck som ger grepp på de flesta underlag. Hydrauliska skivbromsar levererar ordentlig bromskraft. Framgaffeln har 110 mm slaglängd. Tero har även en sänkbar dropper-sadelstolpe, så sittställningen kan ändras när terrängen blir utmanande.

5.0-modeller har Turbo Full Power 2.2-motorn med 90 Nm i vridmoment och ett batteri på 710 Wh. 3.0 och 4.0 har 2.0-motorn med 50 Nm i vridmoment och ett batteri på 530 Wh.

Ramen på Tero byggd för att klara upp till 27 kg extra last, uppger Specialized i sitt pressmaterial. Fästena för pakethållare och skärmar är integrerade i underredet, ramen är godkänd och redo för barnstol, bakaxeln är kompatibel med trailer.

MasterMind-displayen. Ihop med appen Mission Control kan motorsystemet anpassas på många sätt. Dessutom har MasterMind trådlös uppdatering av motorsystemet programvara.

De har även den nya displayen MasterMind, som visar all relevant information för cyklisten och erbjuder direktanpassning av assistanslägena. Den har även Turbo systemlås, som ska göra livet surt för cykeltjuvar. Genom  mobilappen Mission Control kan man inaktivera motorn och även aktivera ett rörelsesensorlarm.

Instegsmodellen Tero 3.0 är prissatt till 36 000 kr. Väljer man toppmodellen 5.0 är man uppe vid 58 000 kr. Allt enligt Specializeds prislista.

Läs mer