Nya tåligare drivlinor från Shimano

Björn Åslund

Björn Åslund

27 apr 2021

Elcyklar med mittmotor sliter hårt på drivlinan. Shimanos motdrag är den nya Linkglide-teknologin som ska hålla längre. Den finns för drivlinorna Deore 1×10 och Deore XT 1×11, som är vanliga på elcyklar.

Shimano presenterar nu Linkglide-teknologin, som är speciellt designad för att öka drivlinans slitstyrka. Den ska ses som ett alternativ till befintliga Hyperglide+ drivlinor.

Linkglide introduceras på växelsystemen Deore XT (1×11) samt Deore (1×10)  och är designat för att passa på en stor variation av cyklar och åkstilar, men är speciellt lämplig för olika typer av elcyklar och el-MTBs som belastar drivlinan extra mycket.

Enligt tester, gjorda hos Shimano, ska Linkglide-kassetter hålla tre gånger längre jämfört med Hyperglide-kassetter i smutsiga förhållanden. uppger Shimano i ett pressutskick.

Tänderna på en Linkglide-kassett är finslipade för att minska slitaget vid högre belastning. Dreven är tjockare där slitage är som mest, vilket i kombination med den nya formen på toppen av varje tand ökar slitstyrkan väsentligt.

Mjukare känsla

Även designen på bakväxeln har utvecklats, och hur kedjan flyttas från drev till drev. Detta resulterar i att kedjan rör sig mjukare upp och ned på kassetten, vilket leder till mindre smällar och hopp i kedjan när man växlar, detta resulterar i en betydligt mjukare känsla när du trampar och växlar samtidigt.

De nya komponenterna inkluderar reglage, bakväxlar, kedjor och kassetter. Varje Linkglide-komponent kommer att ha en Linkglide-logga som gör det lättare att se skillnad på dessa och Hyperglide+ komponenter, då dessa inte är kompatibla med varandra.

Linkglide kommer att finnas cyklar riktade till åkare som värdesätter komfort och lite underhåll, jämfört med snabbare växlingar och lättare vikt som Hyperglide+ erbjuder.

Linkglide-komponenter kommer också att finnas tillgängligt som eftermarknadsprodukter i cykelbutiker. Deore XT- och Deore-komponenter med Linkglide-teknologi är inte kompatibla med andra drivlinor från Shimano. Detta betyder att kunder som vill upgradera till Linkglide behöver byta ut kassett, bakväxel och reglage. Kedjan behöver inte bytas ut så länge den är 11-delad.

Räkna med att se Linkglide på elcyklar, olika typer av mountainbikes, pendlarcyklar och många fler från och med sommaren 2021, uppger Shimano. Komponenter i Linkglide-serien finnas tillgänglig hos återförsäljare från 28 april.

Läs den på Readly

Läs mer