Ny Yamahamotor mäter även stigning

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Publicerad 25-08-2018/ Under sommarens Eurobike-mässa i Tyskland lanserade Yamaha en ny mittmotor, som beskrivs som tredje generationens motorsystem. Yamaha har försett den med hela fyra sensorer, bland annat en som känner av backens stigning.

Yamaha är lite av pionjärer inom motorsystem för elcyklar. 1993 släpptes den första modellen på marknaden. Men nu är det 2018 och Yamaha möter konkurrens från Shimano och Bosch, och många andra tillverkare. Då gäller det att ha flera modeller, för att täcka olika kundsegment. Yamahas tidigare modeller har varit mer inriktade på elcyklister som vill ha prestanda, bland annat med PW-X-serien som med 80 Nm ansågs som den starkaste bland mittmotorer för 25 km/h-elcyklar.

Den ny motormodellen PW-serien TE blir något av instegsmodell, den har lite lägre vridmoment och vikt än tidigare motorserier från Yamaha. PW-serien TE är tänkt för elcyklar som främst ska rulla i stadstrafik, där kraven på råstyrka inte är lika höga. Det nya har dock ändå maximalt vridmoment på 60 Nm vilket bör räcka till ganska goda prestanda.

Yamaha har försett den nya motorn med något som kallas Quad Sensor System. Det innebär fyra sensorer som avgör motorns kraft. En sensor känner av pedalernas rotation. En annan cyklistens kraft på pedalerna. En tredje mäter hastigheten, och en fjärde känner vägens stigningsvinkel, något vi inte tidigare hört talas om. Systemet ska anpassa sig efter aktuella förhållanden, så att cyklisten automatiskt får lämpligt nivå på motorstödet. I en uppförsbacke är det tänkt att stigningssensorn ska lägga på mer kraft, så man kan håll jämn hastighet. Dessutom kan cyklisten välja mellan fyra assistansnivåer. På High får man 280 procent elstöd, Standard 190 procent, Eco 100 procent, och +Eco 50 procent.

Läs mer