Ny infrastruktur ökade cyklingen

Björn Åslund

Björn Åslund

29 apr 2021

Så kallad popup-cykelinfrastruktur har ökat cyklingen i europeiska städer under de första månaderna av pandemin med mellan 11 och 48 procent. Det visar en studie baserad på data från organisationen ECF (European Cyclists Federation).

Pop up cykelinfrastruktur kan beskrivas som snabbt ordnade cykelbanor i stadsmiljö. Många gånger är de vägar eller bilfiler som omvandlats till cykelbanor genom skyltning och avspärrning.

Covid 19-pandemin gav möjligheter att kolla vad som händer vid offentliga investeringar i hållbara transporter, om det leder till verkliga förändringar i beteendet. Kan satsningar på särskild infrastruktur leda till ökad cykling? Resultaten av en ny studie tyder på att detta är fallet: Nya cykelfält som skapades under pandemin ökade cykeltrafiken i europeiska städer med mellan 11 och 48 procent. Detta presenteras bland annat på ECF:s webb.

Syftet med studien, som genomfördes vid Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), var att identifiera det faktiska sambandet mellan orsak och effekt mellan infrastruktur och cykeltrafik. 

-Det är tydligt att många bytte till cykling på grund av koronaviruspandemin ändå för att undvika folkmassor på kollektivtrafiken, säger Sebastian Kraus, policyanalytiker på MCC och huvudförfattare till studien. 

-Men vi visar att de nya cykelbanorna i sig också har genererat en betydande ytterligare cykeltrafik.

Läs mer på ECF.com

Läs den på Readly

Läs mer