Motor och växlar i en enhet på Riese & Müllers nya modeller

Björn Åslund

Björn Åslund

2 jul 2024

Tyska Riese & Müllers elcyklar är sällsynta i  Sverige, men ligger i frontlinjen inom utveckling av elcyklar. Nu presenterar de två nya modeller. Den mest iögonfallande nyheten är drivsystemet Pinion E-Drive System, som kan beskrivas som en mittmotor med både växel och motor i samma enhet.

Med sina nya elcyklar Delite5 (bilden sidans topp) och Homage5 presenterar Riese & Müller något som beskrivs som en total innovation. Tack vare deras innovativa ramkoncept är Delite5 och Homage5 multi-drive-kompatibla – vilket innebär att samma ram kan utrustas med olika drivsystem och batterier.

Den verkliga höjdpunkten för de två modellerna är Pinion E-Drive System, som kombinerar växlar och motor i en enda enhet. Delite5 och Homage5 är de första Riese & Müllers e-cyklar som är utrustade med en Pinion-drift. Andra system kommer att följa, berättar företaget i pressreleasen.

I flera år har Delite varit synonymt med elcykling med full dämpning, och levererar höga krav på prestanda, komfort och kvalitet. Nu har geometrin hos Delite5 gjorts om i stor utsträckning för att göra dess kinematik mer progressiv, dess körbeteende mer direkt och cykeln generellt mer smidig. Resultatet är en dynamisk men säker körupplevelse i alla terränger.

Den innovativa kombinationen av drivning och växlar passar perfekt för Riese & Müllers fullfjädrade premiummodeller. I Pinion e-drive-systemet bildar växlarna och motorn en enhet placerad i vevpartiet. Det bakre hjulnavet, som vanligtvis upptas av växlarna, förblir fritt. Detta flyttar tyngdpunkten till mitten av cykeln, vilket ger en balanserad kördynamik. Dessutom är drivsystemet skyddat från miljöpåverkan i ett helt förseglat hölje och, i kombination med en kolfiberram, är det mycket pålitligt och kräver lite underhåll.

Motorn i Pinion MGU levererar ett vridmoment på 85 Nm, medan de 12-växlade växlarna styrs av en växelspak. Den ger också en utväxling på 600 %. Utöver sina innovativa Smart.Shift-teknikfunktioner kommer helautomatisk växling också att vara möjlig i framtiden.

800 Wh batteri

Kraften som behövs för motorn levereras av det löstagbara 800 Wh-batteriet integrerat i ramröret. Standardutrustningen inkluderar en fjärrdisplay med en 1,3-tums färgskärm. En 3,5-tums komfortskärm finns som tillval, liksom en multiadapter med SP Connect Plus-gränssnitt för din smartphone.

Både Delite5 och Homage5 kommer också att finnas tillgängliga som speed-pedelecs med assistans upp till 45 km/h.

Prislappen för de båda modellerna börjar på 8 399,00 €, på den europeiska marknaden. De kommer att finnas tillgångliga fjärde kvartalet i år.

Mer info på videon från Riese & Müller:

Läs mer