Mindre underhåll med nya Trek District
Björn Åslund
1 apr 2024
Trek har uppdaterat elcykelserien District. Man lyfter fram lågt behov av underhåll. Vilket bland annat betyder inkapslad kedja eller remdrift.
Trek District-series kan beskrivas som Treks instegsmodeller inom elcyklar. För alla del inte särskilt enkla cyklar, då prislapparna börja en bit ovanför 30.000 kr-nivån.
Det är rejält byggda cyklar med mittmotorer från Bosch. Disctrict 1+ har Bosch Active Line-motorn (40 Nm) och District 2+ har den starkare Active Line Plus-motorn (50 Nm). De uppdaterade modellerna har batteriet integrerat i ramröret.
De är tänkta som stadscyklar med litet behov av underhåll, vilket alltså betyder interna navväxlar och inkapslad kedja eller remdrift. Ett par modeller har dock öppet kedjeskydd.
De finns i två olika ramtyper, antingen lågt insteg eller traditionell herram med högt övre ramrör.
Den billigaste är District+ 1C Lowstep med korg fram, som har fått priset 32 999 kr. Toppmodellen District+ 2 Belt Lowstep har alltså remdrift och prislappen är satt till 40 399 kr.