Med mittmotor som lätt kan lossas

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

19-12-2018/ Ibland dyker det upp nya elcyklar och motorsystem som verkligen luktar nytänkande. Cykelbutiken ”And The Revolution” eller ATR på Söder i Stockholm synes ha ett sådant koncept på modellen döpt till Easy Road. Det som främst sticker ut är att mittmotorsystemet inklusive batteriet enkelt kan plockas bort ur ramen. Vikten är dessutom ovanligt låg för att vara elcykel.

Motorsystemet kommer från den tyska tillverkaren Fazua, och har ett väldigt litet yttre i jämförelse med de vanligaste mittmotorsystemen – motorpaketet väger endast 1,3 kilo. Vridmomentet uppges till 60 Nm och batteriet är på 252 Wh med en vikt på cirka 1,4 kilo. Vilket gör hela systemet väldigt nätt, så det syns knappt att vi har att göra med en elcykel. Cykeln är också betydligt lättare än normala elcyklar, här stannar vågen på cirka 17 kilo. Dock är utrustningen mindre komplett jämfört med sina tyngre konkurrenter.

Men trots litet batteri, så ska det räcka till normala körsträckor i elcykelsammanhang, menar Tobias Adolfsson, som driver ATR.

-Den här cykeln väger ju lite, så ofta kan man köra 25 km/tim eller mer, utan aktiv motor. Vi har fått ut 50 km utan problem, uppger han.

Varje cykel anpassas efter kundens önskemål om tillbehör. Easy Road finns dessutom med olika ramar, bl a med lågt insteg.

ATR har idag en butik. Men företaget siktar på fler butiker. Genom en crowdfundingkampanj har man fått in 68 nya delägare och en miljon i kapital.

– Vi behöver pengarna för att kunna expandera med nya butiker. Det kan bli ett par till här i Stockholm, och i andra större städer, uppger Tobias Adolfsson.

– Vi planerar för fler butiker i partnerskap med lokala entreprenörer. Vi tänker inte äga och driva alla själv, det är ett närverk vi bygger, tillägger han.

Motorn från Fazua är liten och diskret, men uppges ha 60 Nm i vridmoment.

Fakta –Tyska motorsystemet Fazua

https://fazua.com/en/

Läs mer