Med lastcykel och hund mot Mallorca

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

22-02-2019/ En del cyklar till jobbet. Men kanske inte om jobbet är på Mallorca. Och inte heller med lastcykel och hund. Men så har vi Alex Gustafsson…

(Omslagsbild: Alex och Pompe hamnade i Paris på vägen mot Spanien och Mallorca. (skärmdump från Instagram))

Start den 29 januari, då han trampade från Stockholm mot Katrineholm. Tio timmars cykling i snö och kyla. 

Det var första etappen på den långa färd som ska sluta på den spanska ön Mallorca. Han har en rejäl cykel, en tvåhjulig Riese&Müller lastcykel utrustad med Bosch mittmotor. Men lasset är ändå tungt att dra, enbart hunden Pompe väger 25 kilo. Med all last så väger cykeln ungefär 110 kilo.

Alex har tidigare tävlingscyklat i Ironman, men inte suttit på cykel på flera år. Dock är han vältränad, han jobbar som löparcoach. Men träningvärk har det varit en hel del, av allt trampande.

När vi får tag i honom över mobilen har han slagit nattläger mellan Dijon och Lyon i Franrike. Han bor i tält.

Men varför en sådan utmaning?

-Jag har gjort en del äventyrssaker. Jag har bestigit berg, gått i djungeln och en del annat. I höstas hörde jag många som klagade över att man inte cyklar till jobbet. Då tänkte jag det var dags att utmana mig själv, nästa gång jag ska till jobbet får det bli på cykel.

Och det jobbet är på Mallorca i mitten av mars, där han ska leda träningsgrupper i löpning.

Lastcykeln har fungerat perfekt, när han hittills avverkat 240 mil. Oftast dagsetapper på 10-14 mil. Men den första delen genom Sverige i vinterväglag var tuff. Vidrigt är ett ord som sammanfattar.

-Jag hade vinterdäck de första 120 milen, ibland undrade jag om det verkligen skulle vara så hör tungt. Men i Tyskland bytte jag däck, och det var enorm skillnad.

Alex sover oftast i tält (skärmdump från Instagram)

Den tungt lastade cykeln och ibland på ganska kuperade vägar, suger en hel del el. Med på resan är tre batterier (två st 500 Wh och ett 400 Wh), och en dagsetapp brukar tömma cirka två och ett halv batteri.

Färden ned genom Europa har givit inblick i olika länders cykelstandard och cykelkultur:

-Tyskland var helt fantastiskt, man var verkligen bortskämd med cykelbanor. I Frankrike var det inte lika bra, där har jag fått åka småvägar och ta en del omvägar.

– I Tyskland var det riktigt mycket elcyklar, och även i Paris såg jag många elcyklar. Själv har jag fått en helt annan uppfattning om elcyklar, så småningom kommer alla ha elcyklar, och jag tror även på de stora packcyklarna.

Färden går nu vidare ner genom Frankrike med sikte på Barcelona, där han ska ta färjan över till Mallorca. Han måste vara framme till den 11 mars. När detta skrivs är förutsättningarna goda att lyckas.

Läs mer