Liten elcykel i svensk design

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Bilden: Pakethållaren fram har batteriet undertill. Vikten är drygt 17 kilo. Foto: Andreas Dunsäter

25-03-2019/ Lite mindre och lite lättare. Med remdrift och navmotor med momentsensor. Henrik Ahlströms elcykel Elbi är nu färdig för att börja säljas. Det görs genom crowdfunding, där köparna alltså betalar hela köpesumman i förskott innan cyklarna tillverkas och levereras.

– Cykeln ska vara underhållsfri, inte så tung att bära, göra vardagslivet lite enklare, ska kännas som en stor cykel och kunna köpas till rätt pengar, förklarar Henrik Ahlström, som efter tre års utveckling har sin elcykel färdig. Den kan nu börja tilllverkas, vilket ska göras hos en stor cykeltillverkare i Taiwan.

Det hela började som ett sidoprojekt till Henrik Ahlströms företag Brand New Båstad som är inom profilbranschen. 

-Det var ett företag här i Båstad som ville ha en tuff strandcykel, och den blev populär, och blev utgångspunkten för elcykeln, berättar han.

Någon egentlig erfarenhet av elcyklar har han inte, men genom kontakter med cykeltillverkare, cykelreparatörer och tillverkaren i Taiwan har han fått stöd i utvecklingen. Han har också haft hjälp av två bröder,  som till vardags arbetar med industridesign och produktutveckling. 

Utvecklingen har bland annat lett till några ovanliga lösningar.

-Jag ville skapa en så underhållsfri cykel som möjligt; en rostfri cykel med remdrift och bromssystem som kräver lite underhåll. I och med valet av frammotor så möjliggör det fler växlar, vilket är ovanligt för remdrift på elcyklar i detta prissegment.

En annan ovanlig detalj är momentsensor, som man inte brukar hitta på cyklar med navmotor. Den finns där för att ge bättre cykelupplevelse, framhåller Henrik Ahlström.

Pakethållaren fram rymmer typ en stor papperskasse, samt undertill batteriet på 380 Wh eller 504 Wh. Vikten är måttlig för att var en elcykel, drygt 17 kilo. Elbi kommer att finnas i en variant utan motor, och en med 250 watt/25 km/tim, samt en med 500 watt/32 km/tim, den senare främst för USA-marknaden. 

Säljs genom crowdfunding

Kunderna får beställa cykeln genom crowdfunding hos Indiegogo. Det innebär att kunden får lägga hela köpesumman i förskott, och först när tillräckligt många beställningar finns, så kör fabriken igång. Sedan kan det ta flera månader innan cykel levereras till kunden. Enligt Henrik Ahlström ska det räcka med 50 ordrar för att den första omgång i fabriken, och det målet uppges redan vara nått. 

-Det är många som väntat på cykeln. Vi har cirka 1500 som signat att de vill köpa.

Men sedan är det en annan sak om alla dessa verkligen lägger en order. Henrik Ahlström räknar dock med en tillverkning av ett par hundra cyklar detta första år.

Redaktionen vill betona att crowdfunding innebär en investering med viss risk. Man bör alltså sätta sig in i företaget innan man tar beslut om att satsa. Läs mer på: https://crowdfunding.se/crowdfunding

Genom att undvika distributör, lager och butiker håller man nere priserna. Prislistan för 250-watt modellen börjar i dagsläget på 895 US-dollar, vilket är ett lågt satt introduktionspris som kommer att gå upp med tiden, uppger Henrik Ahlström. Med denna prisnivå kommer den verkliga prislappen för en beställare i Sverige att hamna på cirka 13.500 kr, då frakt, moms och tull tillkommer.