Elcykeln logo Meny

Inte en elcykel som andra

Nej, det är inte en elcykel som alla andra. Men så är CrownCruiser också en brittisk skapelse, där man inte räds lite excentriska skapelser. Med en ram i kolfiber, så är tydligen möjligt att ta ut svängarna ordentligt.

Denna CrownCruiser lär kanske inte bli en vanlig syn på gatorna. Formen är ju inte precis alldaglig, och knappast en elcykel för den som vill ha en praktisk laståsna för de dagliga turerna. Den är nog mer tänkt för britter med egensinnig smak som önskar ett fordon som verkligen sticker ut i mängden. Och så visar vi den här på sajten, för vi vill visa på mångfald och variation bland elcyklar.

Inte ens säkert att den når marknaden, för den ligger ännu som ett crowd funding-projekt på sajten Indiegogo, där ett antal möjliga privatpersoner gått in med löfte om att köpa. I skrivande stund har 119 personer lagt sammanlagt drygt 2,7 milj kr där. Hur mycket finansiering och köpare behöver för att gå i produktion framgår dock inte på Indiegogo. Företaget uppger att man är redo för massproduktion, och på Indiegogo finns uppgifter om planerade leveranstider, som är satta till november. 

Skärmdump från Indiegogo.

Företaget lyfter fram att den toppar i 31 mph, vilket är drygt 50 km/tim. Men britterna bakom CrownCruiser har tydligen tänkt på EU-marknaden för den ska också komma i en version för 25 km/tim. Den ska kunna trampas i hela 100 miles, vilket vi översätter till cirka 16 mil.

Förutom den udda formen, så ska cykeln får en del funktioner som ännu är sällsynta på elcyklar. Den ska ha inbyggd stöldskydd, som kan larma om en obehörig person närmar sig. Den känner igen sig sin ägare, genom ägarens smarta mobil. Närmar man sig cykeln med mobilen aktiveras den. Den har även inbyggd gyro och accelerometer, som ska kunna registrera omkullkörningar och olyckor, och skickar då nödsignal till ett larmnummer.

Företaget lovar leveranser över hela världen, så man vet ju aldrig. Kanske vi får se en och annan CrownCruiser rulla fram även i Sverige.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-09-18