Hyrsystemen försenas

admin

admin

31 jan 2021

Det ser ut att bli en kapplöpning mellan Stockholm och Linköping om vem som blir först med större hyrsystem för elcyklar för allmänheten. Troligen går de igång i höst. I Stockholm kommer årsavgiften att bli endast 270 kronor.

Foto: JCDeacuax Sverige

I Stockholm var planen lansering i april, men det har nu skjutits till i höst, vilket är den tid som också Linköping siktar mot. Förseningen i Stockholm innebär att det gamla systemet med lånecyklar Citybikes kommer att vara kvar under 2018.

Elhyrcyklarna, när de väl är på plats, ska bli 5.000 till antalet. Systemet ska drivas av reklamföretaget JCDecaux Sverige som själva tagit fram det nya cykelsystemet. Det är dock upphandlat av Stockholms stad som vill ha ett nytt cykelsystem med eldrift.

– I spetsen för framtagningen av systemet står vår vice vd Micael Nilsson, som tillsammans med vd varit jorden runt för att inhämta kunskap av andra system i framkant, uppger Malin Otterström i ett mailsvar. Hon är PR-och kommunikationschef vid JCDecaux Sverige.

Cyklarna kommer att vara uppkopplade så att JCDecaux i realtid kan se var cyklarna befinner sig och hur de mår. Det kommer att finnas ett underhållsteam som server cyklar och kollar så de är laddade.

Den försenade driftsstarten i Stockholm uppges bero på överklagande från konkurrenten Clear Channel, som driver det gamla Citybikes.

– Vi förväntar oss ett besked i mars eller april, uppger Malin Otterström.

Ett årsabonnemang i Stockholm kommer inte att kosta mer än 270 kronor.

– Det låga priset kan erbjudas tack vare reklamfinansiering. Dock inte på cyklarna, som kommer att vara reklamfria, uppger Malin Otterström.

I Linköping har man inte kommit lika långt. Visserligen har kommunstyrelsen beslutat om 10 miljoner kronoronor för att få igång ett hyrsystem med elcyklar, och anslagit 2 miljoner för den årliga driften. Men hyrsystemets utformning och vem som ska driva det är ännu en öppen fråga.

– Vi håller på att förbereda underlaget för den upphandling vi ska göra enligt LOU (lagen om offentlig upphandling), upplyser Marie Westerholm, som är projektledare vid det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors.

Man ska alltså hitta en leverantör som kan erbjuda ett komplett system med laddpunkter, cyklar och IT-system. Upphandlingen är tänkt att ske under våren.

– Vi har träffat ett antal leverantörer för att få input, bland annat några svenska. Det som tycks vara utmaningen är att hitta ett bra IT-stöd kombinerat med cyklar och noder anpassade för vårt klimat, nämner hon.

Linköping har beslutat att erbjuda ett system med 200 cyklar fördelade på cirka 20 platser i stan.

– Vi har gjort en förstudie där vi tittat på andra städer. Vi tänker oss att cyklarnas målgrupp blir inpendlare och tjänsteresenärer, men alla får förstås använda dem. Placeringen blir på centrala platser och där det rör sig mycket människor.

Man planerar för driftstart kronoring 1 november.

– Flera har ställt frågan varför vi börjar på senhösten. Vi kan se en fördel med att starta när inte så många cyklar, för att kunna rätta till eventuella barnsjukdomar.

Marie Westerholm.

Malin Otterström

Ur allt om elcyklar.