Haibike ökar klöset ordentligt

admin

admin

31 jan 2021

Nu börjar det verkligen bli klös i bakhjulet. Vad sägs om ett vridmoment på hela 120 Nm på en elassisterad mtb-cykel. Inte oväntat kommer det från tyska Haibike som försöker ligga i täten för utveckling av elhojar.

120 Nm är betydligt mer vridmoment än vad som erbjuds av konkurrenteras starkaste motorsystem. Bosch starkaste exempelvis ger 75 Nm och det går inte av för hackor ute i skogen. Så det lär bli våldsamt tryck i dessa nya cyklar, som Haibike introuderar till modellåret 2019. En ofrånkomlig fråga blir då, behövs all denna motorkraft, när redan dagens vassaste motorsystem ofta ger väldigt mycket.

Uppenbarligen tyckte Haibikes utvecklingsavdelnig att det behövdes mer kraft. För den nya toppmotorn döpt till HPR 120S ska sitta i en hel serie e-mtb med modellnamnet Flyon. Flyon-serien kommer att ha en bredd på utbudet med med tio nya enduro och allmountain-modeller. De flesta är heldämpade, men det kommer även hardtailmodeller.

Med den nya motorn får Haibike ett ramintegrerat batteri på 48 V, och med en kapacitet på 630 Wh. Att döma av bilderna är ett snyggt integrerat i nedre ramröret, som inte är påfallande tjockt.

Haibike berättar att systemet försetts med 18 hastighetssensor på bromsskivorna, istället för en som är det brukliga. Detta ska erbjuda ökad precision i hastighetsstyrningen.

Motordisplayen, som visas i färg, har en intressant funktion. De siffror som visar hastigheten ökar i storlek i takt med ökad hastighet. Lättare att läsa av när det går undan i skogen, när man i övrigt måste fokusera allt på den mötande terrängen.

Vad dessa cyklar kommer kosta i Sverige vet vi inte, men en av toppmodellerna XDuro Allmtn 10 har prislappen 8.999 euro på Haibikes hemsida.

I Sverige säljs Haibike bland annat av Rideaway.

25-10-2018