Gocycles lastcykel väger endast 23 kg

Björn Åslund

Björn Åslund

5 feb 2024

Under ledning av den tidigare McLaren Cars designern Richard Thorpe, introducerar Gocycle lastcyklarna i serien CX. Det blir två jämförelsevis lätta och hopfällbara lastcyklar. 

 Gocylce lanserar två varianter: CXi och den avancerade CX+ med FlowFit-styre. Gocycle har ett tydligt designspråk för alla sina cyklar, som kan ses i de befintliga Gocycle GXi eller Gocycle G3+. Det formspråk är tydligt i lastcykeln Gocycle CX. Alla kablar, slangar och kablar är inkapslade. De hydrauliska skivbromsarn är också inbyggda.

Lastcykeln drivs av Gocycles egen G4drive frontnavmotor på 250 watt för EU. Det tillhörande 375 Wh-batteriet ska gå snabbt att lossa och kan laddas inom 3,5 timmar. Gocycle anger den maximala räckvidden till 80 km.

Den har flera med olika körlägen (stad, eko, on-demand, användardefinierad). Körlägena kan programmeras via en app. Den har även en 5-växlad Shimano Nexus remdriven navväxel.

Gocycle har lagt ner mycket utvecklingsarbete på FloFit-styret, som finns på den mer exklusiva CX+-modellen. Styret anpassar sig till varje förare med hjälp av patenterad teknologi integrerad i höljet. Den kan justeras vad gäller räckvidd, höjd och greppvinkel. 

FloFit-styret, på CX+-modellen, kan anpassas efter varje cyklist.

Gocycle uppger att vikten är cirka 23 kg inklusive stativ och pedaler. Den ska klara att lastas med totalt 220 kg. Den universella ramen gör att cykeln kan anpassas för att passa cyklister av alla storlekar. 

Gocycle säljs redan hos en rad svenska butiker. Tidigast i september börjar cyklarna levereras till kund, och om de kommer till Sverige är oklart.

CXi har en prislapp på €6 999. Priset på CX+ med Flofit-styret förväntas bli 7 999 €.