Elcykeln logo Meny

Galet! 49 mil och till toppen av Mount Everest

En körsträcka på upp till 49 mil på en laddning. Det låter ju knappast trovärdigt. Men om elcykeln har två batterier på totalt 3200 Wh, så tycker inte att det låter orimligt. Optibike heter tillverkaren som nu presenterar denna extrema elcykel.

Egentligen borde 3200 Wh kunna räcka till betydligt längre körsträckor, när Optibike R22 Everest ställs i jämförelse med moderna mittmotorer. Cyklar med Bosch och Shimanos mittmotorer och batterier på 500 Wh är goda för åtminstone 15 mil vid körning på lägsta assistansnivån Eco. Det verkar som att Optibiken har ungefär dubbelt så högt effektuttag som Bosch och Shimanos bästa mittmotorer. 

Men Optibike R22 Everest är ingen vanlig trekkingcykel, utan en rejält byggd e-mtb, berättar bland annat Ebike-news.de. Cykeln väger hela 42 kilo varav 16 kilo är batterier.

Optibike lovar alltså snudd på 50 mil, men under förutsättning att cyklisten inte väger mer än 72,5 kilo och att hastigheten begränsas till EU-lagliga 25 km/tim. Cykeln kan framföras i 45 km/tim, som en EU-moped eller speed bike, men då är batteriet tömt efter 16 mil. Så det lönar sig att ta de lugnt.

Men frågan är vad man ska med 49 mils körsträcka. I 25 km/tim oavbrutet räcker batteriet till över 19 timmar oavbrutet i sadeln. Och en sträcka betydligt längre än Vätternrundan…

Nej, den är nog inte enbart avsedd för extremt långa distanser. Namnet Optibike R22 Everest antyder något om världens högsta berg. Och enligt tillverkaren så ska batteriet räcka för en höjdklättring motsvarande till toppen av Mount Everest. 

Alltså en elcykel för extrema utmaningar. Även priset är högt 17 900 dollar enligt tillverkaren Optibike som finns i USA. 

Källa:

https://ebike-news.de/absurd-optibike-r22-everest-verspricht-bis-zu-490-km-reichweite/204914

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-06-06