Fraunhofer visar: Bränsleceller istället för batteri
Björn Åslund
31 jan 2021
8-04-2019/ Ett system med bränsleceller kan ersätta elcykelns batteri. Ett sådant koncept visade av det tyska Fraunhofer-institutet vid förra veckans industrimässa i Hannover.
Det är inom projektet LiteFCBike som Fraunhofer ISE har utvecklat ett kompakt bränslecellsystem som ska kunna ersätta för ett cykelbatteri, berättar Fraunhofer ISE i ett pressmeddelande.
Grunden för det så kallade Conodrive-drivkonceptet är en lätt eftermonterbar enhet som driver bakhjulet med en drivrulle. Syfte för utvecklaren José Fernandez var att utveckla ett lättviktigt och användarvänligt system.
Man använder sig av bränsleceller av typen polymerelektrolytmembran(PEMFC) som också används i fordonsapplikationer.
För att spara vikt och volym används två bränslecellstaplar med öppen katod – en vätskekylkrets elimineras. Forskarna har utvecklat en kompakt modul, som alla komponenter är anslutna till, vilket gör rör och kontakter överflödiga. Vätet för bränsleceller lagras i patroner av metallhydrid (en metallhydrid är en kemisk förening mellan väte och metall), som kan vara fyllda med en lämplig elektrolyserare. Det nuvarande konceptet ger 270 Wh energi. För att uppnå längre körsträckor och korta tankningstider skulle en en större tank kunna anslutas.
70 watt
Bränslecellerna producerar en effekt på cirka 70 watt elkraft under nominell drift och laddar ett buffertbatteri. Buffertbatteriet ser till att 250 watt effekt finns att tillgå för elmotorn. De totala dimensionerna för hela systemet med tank och styrelektronik uppgick till 348 x 153 x 47 mm, uppger Fraunhofer ISE i pressmeddelandet.
Bränsleceller för drift av elcyklar är dock inte helt nytt. Förra året kunde Allt om Elcyklar (papperstidningen 1/2018) rapportera om serietillverkade elcyklar som drivs av vätgas och bränsleceller från Pragma Industries i Biarritz i Frankrike. Dessa hade en tank med vättas som gav en räckvidd på cirka 100 km, enligt uppgifter från företaget. Tankningen ska bara ta några minuter.
Fakta:
Pressmeddelande från Fraunhofer ISE
(Foto: Fraunhofer ISE)