Forskning: Elcykeln bättre att manövrera än elsparkcykel
Björn Åslund
12 apr 2024
Små elsparkcyklar som köps för privat bruk kan ha sämre bromsförmåga jämfört med hyralternativen, som ofta har bättre prestanda. Skillnaderna kan leda till allvarliga konsekvenser vid en olycka, menar forskare på Chalmers som testat olika sparkcyklar och jämfört med elcykel. Elcykeln visade sig bättre att bromsa och väja för hinder.
Det finns många olika typer av elsparkcyklar, visar ny forskning från Chalmers tekniska högskola, rapporterar bland annat Forskning.se.
Elsparkcyklar som går att hyra städer har ofta större hjul – men också bättre styr- och bromsförmåga och fjädringssystem – jämfört med enklare elsparkcyklar som privatpersoner köper. Eftersom hyrfordonen har bättre prestanda kan de vara säkrare att hantera i kritiska trafiksituationer som kan leda till olyckor.
– Privatpersoner vill ofta köpa ett prisvärt, lätt och smidigt fordon som går att fälla ihop. Det kan tyvärr leda till ökade risker vid en kritisk situation, säger Marco Dozza som är professor i fordonssäkerhet vid Chalmers i ett pressmeddelande.
Jämförda mot elcykel
I studien har Chalmersforskare jämfört tre fordon – en större elsparkcykel av hyrmodell, en lätt elsparkcykel för privat bruk och en elcykel – när det gäller förmågan att bromsa eller styra för att undvika en krock.
Det visade sig att testdeltagarna upplevde stora skillnader i hur effektivt och stabilt de olika fordonen bromsade.
Båda elsparkcyklarna visade sig ha något sämre bromsprestanda än elcykeln, men den större elsparken bromsade betydligt mer effektivt än den lätta. Deltagarna upplevde ingen större skillnad på styrningen, men cykeln upplevdes som mer stabil och säker att manövrera än de båda elsparkcyklarna.
Läs mer:
https://www.forskning.se/2024/04/11/darfor-ar-olycksrisken-hogst-med-din-egen-elsparkcykel/: Forskning: Elcykeln bättre att manövrera än elsparkcykel
Allt om Elcyklar på Readly: Stort tema om stöldskydd
Nu finns magasinet Allt om Elcyklar nr 1/2024 att läsa på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar).
Cykelstölder drabbar oss elcyklister särskilt hårt. I tidningens stora tema (12 sidor) fördjupar vi oss i cykelstölder och tipsar om hur du kan skydda din elcykel bättre.
https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar
Aktuellt
Crescent och Ecoride är stora svenska märken inom elcyklar. Båda tror att allt fler lastcyklar komimer rulla ut under 2024. Crescent satsar på en longtail (med förlängd pakethållare) för att klara vardagstransporterna, medan Ecoride tror mer på en tvåhjuling med låda fram.
Naturvårdsverket har inte ändrat sig kring allemansrättens restriktioner kring elcyklar. Men rättsläget är oklart, då frågan ännu inte prövats i domstol.
Tester
Som vanligt har vi testat ett gäng elcyklar. Bland annat nykomlingen Yamaha Booster Easy, som verkligen inte ser ut som en vanlig elcykel.
Testade elcyklar: Cake Åik (lastcykel), Crescent Elvira (damcykel med mittmotor), Gazelle Avignon (lågt insteg med mittmotor), Crescent Elder 20S (hybrid med mittmotor), Riese&Müller Multitinker (longtail lastcykel), Vaya Classic (budgetcykel med navmotor) och Yamaha Booster Easy.