Forskning: Elcykelns ram kan bli batteri
Björn Åslund
29 mar 2021
Forskare på Chalmers har tillverkat ett strukturellt batteri som är tio gånger bättre än alla tidigare. Detta kan innebära elcykels ram kan bli batteriet, vilket innebär så kallad ”viktlös” energilagring.
Lättare elcyklar och utan den stora klumpen batteriet kan vara i sikte:
-Nästa generations strukturella batteri har mycket stor potential. Om man ser till konsumentteknik så kommer det vara fullt möjligt att inom några år kunna tillverka bärbara datorer, smarta telefoner eller elcyklar som väger hälften så mycket som idag, och är mycket mer kompakta, säger Leif Asp, professor på Chalmers och ledare för projektet, enligt en artikel på forskning.se
Batterierna i dagens elfordon utgör en stor del av fordonens vikt, och de fyller inte heller någon bärande funktion. Ett strukturellt batteri kan däremot fungera både som batteri och vara en del av strukturen i till exempel en bilkaross. Det kallas för viktlös energilagring eftersom batteriets massa ”försvinner” när batteriet blir en del av den bärande konstruktionen.
Reducerar vikten
Beräkningar visar att man med den här typen av multifunktionella batterier kraftigt skulle kunna reducera vikten på ett fordon.
Det första försöket att göra ett strukturellt batteri gjordes redan 2007, men det har hittills visat sig svårt att tillverka batterier med goda egenskaper.
Nu tar dock utvecklingen ett rejält kliv framåt. Forskare vid Chalmers, i ett samverkansprojekt med KTH, kan visa upp ett strukturellt batteri med egenskaper som vida överstiger de som tidigare har tillverkats, vad gäller elektrisk energilagring, styvhet och hållfasthet. Om man ser till den multifunktionella prestandan så är den tio gånger högre än hos andra strukturella batterier, uppger forskarna enligt forskning.se
Batteriet har en energitäthet på 24 Wh/kg, vilket innebär ungefär 20 procents kapacitet jämfört med jämförbara litiumjonbatterier på marknaden idag. Men har gått vidare med ett nytt projekt för att ytterligare öka batteriets energiprestanda.
Forskarna ser framför sig att dessa batterier kan vara konstruktionsmaterial i alla möjliga tillämpningar, som bilar, laptops, satelliter och så förstås elcyklar.