Annons:

Flera nya motorsystem från Shimano

admin

admin

31 jan 2021

Det är dags för Shimano att pensionera det gamla motorsystemet Steps E6000. Man har nu presenterat en uppföljare, med produktnamnet E6100. Bland lovas nu en tystare motor.

Motordisplay för E7000. Foto: Shimano

Under sommaren har Shimano även presenterat ett nytt motorsystem för mountainbike med namnet E7000. Det är placerat under Shimanos toppsystem Steps E8000 för e-mtb. E8000 erbjuder ett vridmoment på 80 Nm, medan det enklare E7000 får ett vrid på max 60 Nm.

Motorenheten väger in på 2,88 kilo. Den kompakta motorenheten är utformad som ska göra att cyklarna kan byggas med samma geometri som en muskeldriven mtb. Shimano lovar att motorns egenskaper ska märkas när man trampar snabbare än 25 km/h, det ska ske en gradvis övergången från motorns kraft till cyklistens egen. 

Med E7000 följer en ny stångmonterad display. Shimano uppger att man ska kunna skräddarsy elstödets nivå, för att passar åkarens körstil.

E7000 kommer att säljas med litiumjonbatteri på antingen 418 Wh eller 504 Wh.

De första cyklarna med E7000 ska finnas på marknaden i september enligt Shimano. Men sannolikt inte i Sverige förrän till nästa cykelsäsong.

E6100 ska vara bättre ljuddämpad än tidigare Steps. Foto: Shimano

Så var det dags för en ersättare av gamla  Steps E6000-systemet. Det nya heter 6100, som nyligen presenterades, är avsett för stadscyklar och hybrider.  Dess drivenheten väger endast 2,88 kilo. Shimano uppger att den blivit energieffektivare, hela 20 procent jämfört med föregångaren. Vridmoment uppges till 60 Nm vilket är lite högre än hos gamla E6000. Shimano anger 170 km körsträcka på Eco-läget om cykeln är utrustad med det större batteriet på 504 Wh. Nya 6100 är även smalare mellan pedaler och ram, för att  förbättra komforten.

Och så ska det nya vara tystare än gamla E6000, som besvärats av ett ganska tydligt tjutande motorljud.

Tillsammans med E6100 introducerar Shimano även Nexus Inter-5 som är ett växelnav enbart för elcykel. Det är utformat för att klara alla unika krav som är specifika för elcykling. Det har fem växlar och ska tåla  mycket högre trampkrafter, och är helt förslutet för skydd mot väder och vind, uppger Shimano.

Enligt uppgifter från Shimano så kommer snart ytterligare ett drivsystem för elcyklar, som ska vara lite enklare än E6100.

Läs mer