Flera nya Ecoride till 2019

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Ecoride lägger till en rad nya elcykar till 2019. Den som sticker ut mest utseendemässigt är nog Pure. En flört med kunder som letar efter en riktigt snygg cykel, enligt Ecorides egen beskrivning.

Ambassador har under flera år varit Ecorides storsäljare. Då Ecoride anses som störst inom elcyklar i Sverige, kan man anta att Ambassador också är Sveriges vanligaste elcykel då den funnits en rad år. Tydligen vill Ecoride inte störa denna bästsäljare, för enda förändringen till 2019 är en annan framhjulsbroms. Där kommer att sitta skivbromsen Shimano MT200.

Jonas Liljeblad, utvecklingschef vid ProNordic Group som tillverkar Ecoride, berättar lite om Ecorides förändringar i tillverkningen:

-En generell skillnad för alla våra cyklar till 2019 är att de produceras i vår egna nyöppnade fabrik i Polen. Den öppnade vi då nya tullregler gör att vi inte kan tillverka cyklar i Kina.

Säsongen 2019 innebär flera nya modeller. Den gamla beprövade Ambassador kompletteras med en sportigare version döpt till Ambassador EXT S1. Den har utanpåliggande växlar, hydrauliska skivbromsar samt dämpad framgaffel för ökad komfort. I motsats till den vanliga Ambassdor har EXT S1 motorn i bakhjulet.

-Ambassador EXT är rätt rejält annorlunda i körupplevelsen jämförd med existerande Ambassdor, konstaterar Jonas Liljeblad.

Pure är en helt ny modell. Den har ett lite slimmat, rent och enkelt utseende, som ger ett lätt och luftigt intryck. I Pure har Ecoride stoppat in Shimanos nya mittmotor Steps E5000. Den är lite lättare och har lägre vridmoment än tidigare versioner av Steps. 

-Pure har remdrift som ska ge lång hållbarhet, tyst gång och minsta möjliga smuts. Det är åtta inkapslade växlar från Shimano Alfine, uppger Jonas Liljeblad.

Ecoride har valt att utrusta denna modell med en egendesignad korg, som under sig har två framriktade led-lampor.

Ecoride Moose. Foto: Ecoride.

Moose för både skogen och vägen

Nya Moose är så nära mountainbike som Ecoride tänker komma 2019. I grunden är Moose en framdämpad mtb, som byggts på med utrustning för att även fungera för vardagen på cykelbanor och med pendling.

-Det var många kunder som efterfrågade skärmar, pakethållare och belysning som är uppskattad utrustning vid pendling. Ingen av våra tidigare mtb-modeller har haft alla dessa tillbehör.

Moose har även fått en ramgeometri som ska vara bättre anpassad för skogskörning än tidigare skogscyklar (serien Summit) från Ecoride.

-Denna nya ram har en ökad hjulbas för ökad stabilitet, en slackare gaffelvinkel för att lättare svälja ojämnt underlag och samtidigt vara stabilare. Det är också en något mer framåtlutande sittställning för att få bättre kraft i cyklingen om man behöver ta i. 

Man har valt en utväxling som ska fungera både vid tung belastning i terrängen och i högre fart cykelbanorna. 

Motorsystemet kommer att vara Shimano Steps E6100, som främst är avsett för hybrid- och trekkingcyklar.

Ny vikbar

Ecoride har sedan tidigare två vikbara elcyklar Flexible och Folder. Dessa kompletteras med en helt ny vikbar modell som får namnet Folder 2.0. 

-Denna påminner mycket om Folder, men har mittmotor från Shimano Steps, den nya E5000, upplyser Jonas Liljeblad. 

Verve och Verve S1 finns sedan tidigare, de är hybrider med Shimano Steps mittmotor. Till 2019 får de nya motorer, displayer och nytt utseende på ramen. 

Verve med stel gaffel, får nya Steps E5000. Den är försedd med Bluetooth så man ska kunna använda sin smartphone som display. Verve S1, med dämpad gaffel, får Steps E6100 motor, med med en liten display som också går att koppla till smartphone om man önskar större skärm.

2-10-2018