Ett dolt GPS-larm för mittmotorer
Björn Åslund
1 feb 2021
Ett GPS-larm för montering inuti mittmotorer. Därmed sitter det dolt för tjuvar. Larmet ska starta så fort elcykeln flyttas några meter. På en mobilapp kan man sedan följa vart cykel tar vägen.
GPS-larm finns det redan många av. Det unika med BikeTrax är att det kan monteras inuti de flesta vanliga mittmotorer. Det är sålunda svårt för en tjuv att upptäcka det, och att ta bort larmet kräver verktyg och tar tid. Därmed bör skyddet höjts till en lite högre nivå.
Larmet, som tillverkas av Powunity i Österrike, är på väg att introduceras på den svenska marknaden, bland annat hos större butikskedjor som Sportson och Cykloteket.
-De kommer att rekommendera lösningen för elcykelköpare. BikeTrax har på mindre tid än ett år sålt över 10.000 enheter främst i tyskspråkiga länder och efterfrågan växer hela tiden, säger företagets representant i Skandinavien.
GPS håller reda på cykeln position, och kommunicerar omvärlden via ett mobil-abonnemang som ska fungera över hela Europa. Cykelägaren får en app i sin mobil (både för Android och iOS), där man kan följa hur cykeln rör sig.
Cykelgiganten, med butiker i Malmö och Lund, är en butikskedja som tror på BikeTrax.
-Detta är en produkt vi tror marknaden behöver, många köper ju allt dyrare elcyklar. Den uppfyller våra krav, den ska vara smidig att installera, ha en bra prisbild och ha de funktioner som kunden behöver, säger Linus Clason vid Cykelgiganten.
Larmet strömförsörjs via cykelns batteri, men har även ett eget mindre batteri som uppges räcka upp till tre veckor i passivt läge. Det ska räcka för upp till 14 timmar i aktiv GPS-spårning, enligt uppgifter från tillverkaren.
På en månad har Cykelgiganten sålt och monterat en handfull alarm på cyklar med mittmotor.
-Oftast är monteringen ganska enkel, men det krävs att man öppnar motorn, vilket nog är enklare för handlaren än att kunden gör det, säger Linus Clason.
21-12-2019