En lättare e-mtb från Haibike

Björn Åslund

Björn Åslund

19 sep 2022

Den nya Haibike Lyke ska fylla ett gap i Haibikes enorma utbud av e-mtb. Tydligaste skillnaden mot andra modeller är en lägre vikt, tack vare att man valt Fazuas motorsystem, som dock är lite klenare jämfört med vad man tidigare sett hos Haibike.

Tyska Haibike har positionerat sig som en leverantörer av kraftfulla och avancerade e-mtb, och andra elcyklar. För några år sedan släpptes modeller med mittmotorsystemet Flyon med hela 120 Nm i vridmoment.

60 Nm i vridmoment, som är specifikationen för motorsystem Fazua Ride 60, är betydligt mer måttfullt, men bör ändå ge en hel del tryck. Cykeln är tänkt för sportiga terrängcyklister som trampar mycket själv, men som ibland behöver extra kraft i svårare partier.

 Detta system är lättare och mer kompakt än andra mittmotorsystem, vilket bidrar till att hålla nere cykelns totalvikt. Modellen Lyke 10 väger 19,5 kilo och prislappen i euro är 6 499 (vi har inga svenska priser i dag). För 9 999 Euro får man en Lyke CF SE med de bästa komponenterna, och en vikt på 18,5 kilo.

Fazua Ride 60 har tre nivåer på motorsupporten, men också en extra nivå. Man kan få 100 watt extra upp till 12 sekunder, för att klara riktigt tunga utmaningar.

Fazua Ride 60 syns knappt. Perfekt för terrängcyklister som inte vill skylta med att de trampar e-mtb.

Ramen är heldämpad och byggd i karbon. Dess yttre skiljer sig lite från tidigare ganska biffiga e-mtb från Haibike. Batteriet på 430 watt sitter i nedre ramröret och kan plockas ut, dock kräver det att motorskyddet demonteras. Till skillnad från andra motorsystem från Fazua kan dock inte själva motorenheten enkelt lossas ur ramen.

Läs test av Fazua Ride 60:

https://ebike-mtb.com/fazua-ride-60-neuer-motor/

Läs mer