Elcykeln logo Meny

En ännu kvickare Levo

Nu försöker Specialized överträffa sig själv. Det är dags att presentera den tredje generationen av e-mtb:n Levo. Specialized lovar att det nya Levo ska bli den smidigaste och kvickaste e-mtb någonsin.

Det är inte precis elcyklar för att fintrampa några kilometer ner på stan. Nu handlar det om att leta upp riktigt brötiga snabba stigar, som gärna går brant utför, typ downhill. För här har vi att göra med en heldämpad ram med 160 mm slaglängd i dämpet, och med övriga komponenter av hög klass.

Och förstås en prisbild som inte börjar i botten, vilket avslöjar höga ambitioner, vilket är ett signum för Specialized.

Specialized kör vidare med sitt egna motorsystem, som under vissa lägen kan ge upp till 565 Watts effekt. Men EU-version av Levo är förstås elsystemet fartspärrat över 25 km/tim.

Ett rejält batteri på hela 700 Wh innebär massor med el att klättra någorlunda fritt från ansträngning uppför branta backar, inför de roliga utförslöporna.

29 tums däck fram och 27,5 tum bak ska bidra till att ge smidig cykelupplevelse,

Den nya Levo-serien finns hela sex ramstorlekar, för att man lättare hitta en optimal storlek. Mindre siffror i storlek kommer att vara smidigare och mer svängbara, medan större ger mer stabilitet vid åkturen.

 Levo har dessutom sex olika geometriinställningar, så att man ska kunna finjustera prestanda för olika körstilar och terräng. Huvudvinkeln kan justeras mellan 63 och 65,5 grader. Bottenfästets höjd kan finjusteras upp eller ner 7 mm.

Modellen Levo S-Works har fått ett listpris på 164 .999 kr och Pro Levo 134.999 kr. Det högre priset på Levo S-Works motiveras förstås av högre klass på komponenterna.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-03-23