Elsparkcyklarna räddar elcyklarnas rykte

Björn Åslund

Björn Åslund

23 aug 2023

KRÖNIKA: Vi som varit med i cykelsvängen ett tag minns upprördheten över elcyklarna, som bubblade upp när elcyklarna började bli vanliga för en 6-7 år sedan. För att inte tala om irritationen över den statliga elcykelpremien, att köp av elcykel kunde subventioneras med upp till 10.000 kr.

Det fanns allt möjligt med elcyklar som höjde blodtrycket hos vissa. Elcyklarna gick ju så fort, de kördes hänsynslöst utan hänsyn till trafikregler och vett, och inte fick man någon motion. För att inte tala om de miljöfarliga batterierna, som dessutom exploderade och startade bränder.

En del oro var nog relevant, men det vara väldigt mycket överdrifter, som i och för sig var lätt att genomskåda med stöd av fakta.

Men den kritiken hör man inte mycket av längre. Troligen för att många förstått finessen med elcyklarna, och så har proffshatarna fått nya måltavlor. Numera riktar sig ilskan mot annat elektriskt som rullar på våra cykelbanor och som blivit så mycket mer under senare år. Det är alla möjliga varianter på små fordon. Främst tänker jag på elsparkcyklarna, men även enhjulingar (monowheels), eldrivna skateboards och hoverboards Och där finns det faktiskt en del att uppröras över, tycker till och med er redaktör, som nu sätter på sig sura-gubben-hatten. 

50 knyck utan skydd

Mest är det elsparkcyklarna som skapar oro i trafiken, framför allt om de är extremt snabba. Har varit med om att bli omkörd av såna som håller kring 50 knyck. Med en förare som inte plingar för omkörning och saknar skyddsutrustning. Troligen hade han kört ifrån vettet också, eller glömt det hemma.

Oroande är också barn på elsparkcyklar. Ser ofta 9-10-åringar komma fräsande i mitt villakvarter, ibland rätt fort. Inte sällan genar de på fel vägbana i skymda kurvor, utan tanke på mötande trafik. Har tvingats bromsa ordentligt för sådana.

Fler än undertecknad har också noterat att det blivit stökigare på cykelbanorna i takt med allt fler fordonstyper. Främst är det nog ett storstadsproblem, det märker jag själv vid besök i Stockholm. Och det visas ju en del i SVT-inslaget från Stockholm (länken nedan). Men vi slipper det inte helt i småstäder, märker jag från min horisont i Nyköping

https://www.svtplay.se/video/KvXA7Lp/morgonstudion/idag-07-00?id=KvXA7Lp&position=4938&highlight=cyklister-larmar-om-kaos-nya-elfordon-pa-cykelbanorna-vacker-ilska-4938&fbclid=IwAR3xIr7fRvGsGQflrwzBy-tapTspH5MtgMgoVFmygkyZyhgU4eXYpPIs9N4

Men i samma takt som irritationen över elsparkisarna tilltagit tycks också irritationen mot elcyklisterna avtagit. De som alltid vill hitta något att uppröras över, har nu hittat något ännu mer störande. 

Folk fattar elcyklarna

Nu är det snarare så att folk börjar älska elcyklarna, då folk också fattar vilket smart fordon det är. Det blir ofta positiva kommentarer, när jag nämner att jag som redaktör bevakar elcyklarna. Man lyfter gärna fram fördelarna med elcyklarna. Så nu kan vi trampa elektriskt utan massa fåniga kommentarer. Ja, det är inte ens längre fusk med elcykeln.

Så här har det ofta varit med nya fordonstyper. Först kommer oron över alla tänkbara risker. Och visst finns det risker med de flesta fordon, men vi lär oss om de nya och utvecklingen brukar lösa mycket av problemenen. 

Förhoppningsvis blir det också så med elsparkcyklarna.

Björn Åslund, chefredaktör