Elscootrar säljs utan klassning

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

6-05-2019/ Är du sugen på en elscooter av typen elkickbike? Kolla då verkligen upp vad det är för typ av fordon, alltså vilken fordonsklass. Helt klart förekommer det att sådana fordon säljs under oklara former, utan besked om klassning.

För en tid sedan fick tidningen ett mail, från ett nystartat företag som säljer elscootrar där åkaren står på en åkplattform. Kanske en nyhetsartikel?

Undertecknad ringer upp en av företagets representanter. Efter en stunds frågande, kommer jag in på klassningen. Vad är elscootrarna för fordon egentligen? Är det elcyklar? Klassas de som mopeder? Eller är det någon annan klass, enligt transportstyrelsens definitioner?

Efter upprepade frågor, och med svar från företagaren som spretade i olika riktning, stod det rätt klart. Den här företagaren kunde inte klart tydligt förklara vilken klass de sålda elscootrarna hörde hemma i.

Företaget har tre modeller, den minsta med 350 watts motor och en angiven maxhastighet av 22 km/tim, och 35 km/tim som ett alternativ. Mellanmodellen har 500 watts motor och fanns med 40 eller 22 km/tim som hastighetsbegränsningar. Den största har 600 watt och 22 eller 45 km/tim som hastighetsbegränsning.

Inte elcyklar

Vi kontaktar transportstyrelsen för att försöka få rätsida, på klassningen. Hans Cassepierre, utredare vid Transportstyrelsen, får möjlighet att granska just det aktuella företaget hemsida. Och han har svar:

-Vad jag kan se skulle alla tre modellerna klassas som mopeder, det är inte eldrivna cyklar.

-Den minsta på 350 watt kan ju gå i 35 km/tim, då ska den klassas som moped klass 1, vilket innebär att den ska vara registrerad, ha trafikförsäkring och det krävs körkort.

-Om man väljer att hastighetsbegränsa den till 22 km/tim så kan de klassas som moped klass 2.

Men för att klassas som mopeder så måste tillverkaren eller återförsäljaren ha ett CoC-dokument (Certificate of Conformity, EG-intyg om överensstämmelse), nämner Hans Cassepierre.

-Men vad jag se på hemsidan, finns inget som visar att dessa har CoC-dokument, konstaterar han,

Inte ute i trafiken

-De här fordonen är inte i närheten av att få användas i trafiken, säger han.

Under vissa omständigheter kan de få användas. Det skulle vara på ett inhägnat område godkänt av polisen, uppger Hans Cassepierre. En vanligt villatomt är inte tillräckligt avgränsad.

På vanlig cykel och elcykel gäller hemförsäkringen vid eventuella olyckor. Men så är inte alls fallet vid ett oklassade fordon, och som dessutom saknar trafikförsäkring.

-Om du råkar ut för en olycka, och försäkringsbolaget upptäcker att det är moped, så gäller inte heller hemförsäkring. Det finns exempel på personer som kört omkull och skadat sig, men som inte fått ersättning, berättar Hans Cassepierre.

Han berättar också man på mc-mässor stött på företag som sålt liknande scootrar med oklar klassning. Men också att de säljande företagen förstått att de måste se över klassningen, så att kunderna får klarhet i vad de köper.

Företagaren förklarar

Företaget som omnämns i textens inledning har fått möjlighet att kommentera texten. Företagaren medger att de nya elscootrarna att det finns svårigheter att sätta dem i rätt fordonsklass, och skickar en länk (se nedan) till en artikel på GP.se som berättar om dessa utmaningar.

-Också våra elscootrar, är hastighetsbegränsade till 20km/h, men plus/minus 10 procent för avhängning av last, vilket kan bli 22km/h, skriver företagaren i ett mailsvar

Men något CoC-dokument finns inte ännu, trots att försäljningen har startat.

-För att kunna göra en korrekt trafikförsäkring krävs alltså Coc-dokument, vilket är något vi arbetar för att ta fram just nu till alla elscootermodeller som vi ska sälja, något som vi dessutom skulle bli en av de första att erbjuda i Sverige på elscootermarknaden, uppger företagaren.

 Läs mer på GP.se: Fordonen egentligen inte tillåtna på cykelbana
https://www.gp.se/livsstil/konsument/fordonen-egentligen-inte-till%C3%A5tna-p%C3%A5-cykelbana-1.13870080