Elcyklar i två procent av olyckorna
Björn Åslund
31 jan 2021
11-09-2018 / Elcyklister stod för cirka två procent av skador vid cykelolyckor. Detta visar olycksstatistiken från sjukvården. Men under 2017 omkom två personer som färdades på elcykel.
Antalet rapporterade olyckor med el-cyklar tycks följa försäljningen av elcyklar i stort. Det har i stora drag skett en fördubbling varje år sedan 2014, visar siffror vi får från Transportstyrelsen. Man har hämtat denna olycksstatistik
ur data-basen Strada, som bygger på olycksrapporter från sjukvården, alltså där inblandade har behövt söka vård.

– Siffrorna för elcyklar är inte helt säkra, det finns ingen särskild märkning i Strada-statistiken för elcyklar, utan de finns bland vanliga cyklar. Elcyklarna rapporteras om de beskrivs i fritext, så siffrorna är inte 100 procent, uppger
Monica Frank vid Transportstyrelsen.
Följande antal elcyklister registrerades i Strada:
2014: 30
2015: 66
2016: 121
2017: 216
Under 2017 har två olyckor med elcyklar inträffat med dödlig utgång, visar Strada–statistiken. Båda inträffade i Malmö.
Upp-gifterna i Strada är knapphändiga, men det framgår att den ena var en singelolycka med en äldre man som kört omkull. Den andra dödsolyckan var vid en krock mellan bil och cykel.
– Tittar på man på olycksfördelningen i lan-det, så kan man se att Västra Götaland inklusive Göteborg är mer olycksdrabbat än exempelvis Stockholm, säger Monica Frank.
Totalt under 2017 registrerades i Strada 10 264 cyklister som behövde söka vård. Detta visar att ungefär två procent av cykelolyckorna var med elcyklar.
Ibland antyds det att elcyklarna med lite högre hastigheter är farligare i trafiken. Att elcyklarna skulle skulle vara mer olycksdrabbade än vanliga cyklar går dock inte att visa från denna statistik, klargör Monica Frank. Det krävs fler faktorer som inte ryms i statistiken för att kunna utvärdera eventuellt högre olycksrisken.
Ur Allt om Elcyklar nr2 2018